Apr 14, 2009

Setahun : Jasa Ahmad Said MB Terengganu

Jasa jasa YAB Ahmad Said yang dibekalkan oleh Cik Gu Mubin Ismail melalui blog jaranganakmelayu
DIRGAHAYU setahun pemerintahan Mat Said selaku Menteri Besar Terengganu. MB yang berkali-kali mendakwa sebagai MB Istana.

Sempena dengan setahun pemerintahan MB Terengganu ini, diperturunkan ‘kejayaan’ dan ‘kecemerlangan’ yang telah dicapai oleh pentadbiran Mat Said untuk tatapan rakyat jelata sekaliannya, baik yang berada di dalam negara, di luar negara, di kampung di desa di bandar, dan terbaru yang berada di mini zoo Kemaman.

Siapa kata, selama Mat Said menjadi MB tidak ada apa yang beliau lakukan dan laksanakan di Terengganu. Senarai panjang di bawah adalah bukti kejayaan dan kecemerlangan Mat Said sebagai MB :

1) Memecat DS Azlan Hashim dan TS Razali daripada Ahli Lembaga Pengarah Terengganu Incorporated.
2) Membuang Pengarah Eksekutif Ladang Rakyat.
3) Menamatkan kontrak Ketua Pegawai Eksekutif MAIDAM.
4) Memecat pegawai-pegawai di Pejabat MB dalam masa 24 jam.
5) Memecat Ketua Pegawai Eksekutif TDI dengan notis 24 jam.
6) Memecat Pengurus Besar Kemaman Supply Base (KSB).
7) Memecat Pengurus Besar Konsortium Pelabuhan Kemaman.
8) Menamatkan perkhidmatan pegawai dan kakitangan kontrak unit-unit tertentu kerajaan negeri termasuk UBest dan UKOM.
9) Tidak melantik ADUN sebagai Pengerusi Penyelaras DUN dan semua peruntukan DUN disalur kepada Penyelaras yang dilantik beliau atau Ketua Bahagian yang menyokong beliau.
10) ADUN diragut kuasanya dalam melantik JKKK dan kakitangan UBest (Unit Bestari).
11) Tidak menyambung jawatan Senator Ketua Puteri UMNO negeri. Jawatan senator (kouta DUN) diberikan kepada Ketua Wanita UMNO Bahagian yang tidak bermaya dan tidak mampu menyumbang kepada negeri. Terbaru seorang lagi Ketua Wanita Bahagian yang ‘dok rok cetong’ akan dilantik sebagai senator mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Dato’ Wan Ahmad Farid.
12) Tidak melantik calon BN yang kalah dalam pilihan raya sebagai Pengerusi Penyelaras DUN dan Parlimen. Tetapi dalam masa yang sama melantik ke jawatan itu individu yang kalah dalam pemilihan UMNO Bahagian.
13) Menukar dan menurunkan pangkat 67 orang Pegawai Tadbir Negeri (TCS).
14) Mengikut telunjuk budak tingkat 16 dan orang kanannya dalam politik dalam pentadbiran kerajaan negeri sehingga membelakangkan SUK.
15) Mercedes terus menjadi kereta rasmi Exco kerajaan negeri walaupun dilarang penggunaannya oleh kabinet / PM.
16) Bekas pemandu ambulan dilantik sebagai Pengerusi Syarikat Anak kerajaan negeri.
17) Penyokong PAS menjadi Bendahari UMNO Bahagian Kemaman, yang mana MB sendiri adalah Ketua UMNO Bahagian berkenaan.
18) Kroni, teman-teman, kawan-kawan sekolah/universiti (bukan anak Terengganu) dilantik ke jawatan-jawatan penting dan sebagai Ahli Lembaga Pengarah 24 buah syarikat anak kerajaan negeri dan agensi di bawah kerajaan negeri. Ada antara mereka diberikan gaji bulanan 5 angka, sebuah kereta mercedes/perdana dan sebuah rumah.
19) Mengugut untuk memecat Exco.
20) Membahagikan ribuan ekar kawasan balak kepada para kroni.
21) Melantik guru sekolah rendah sebagai Pengarah Unit Bestari (Ubest).
22) Melantik guru sekolah rendah sebagai Pengerusi Kuantan Medical Centre (KMC).
23) Sering menangguhkan Mesyuarat Mingguan Exco. Sehingga kini difahamkan ada 3,000 ms agenda Mesyuarat Exco yang belum selesai.
24) Visi MB : atap zin, tanam kelapa sawit di laman rumah, menyumbangkan komputer bimbit kepada semua pelajar sekolah rendah, ubi gadong, padi perdana yang semuanya tersangkut di permulaan jalan.
25) Hanya tahu mengkritik usaha dan kemudahan yang dibuat pada zaman DS Deris Jusoh tetapi dalam masa yang sama Monson Cup terus diadakan, Taman Tamadun Islam terus digunakan dan banyak lagi.
26) Menukar nama Unit Bestari kepada Agensi Pembangunan Masyarakat Negeri (APMN), Pusat Ilmu Antarabangsa (ITC) kepada Pusat Pupuk Semangat pada kulitnya sahaja.
27) Tidak lagi membiayai projek Terengganu Gemilang (UPSR).
28) Bantuan persekolahan dihapuskan.
29) Memberi projek secara runding terus kepada kroni dan funder beliau termasuk projek tambun tanah di Kijal dan projek Pasar Cabang Tiga.
30) Mengaku menjadi MB Istana, orang kanan Tuanku dan DS Najib (PM) sendiri pun tidak boleh berbuat apa-apa kepada beliau.
31) Dan banyak lagi dan lagi dan lagi….

3 comments:

akira® said...

Banyak betul jasanyaaaaa.
hahahaaaaa.......

jom lawat
umno yang HURU HARA

Anonymous said...

umno yang Huru Hara....terdapat gambar bendera malaysia yang terbalik...di zaman rasulullah S.A.W ada sahabat yang mempertahankan bendera sehingga terputus tangan dan digantikan dengan tangannya yang tak putus..sampai begitu sekali untuk mempertahankan bendera......nama pon mcm orang jepun....idung kepek gokk.....cool la kononnya tu...

umnorasuah said...

org jepung kang idung kepek jogok,apa la lu mat.