Dec 27, 2008

Wajarkah PAS umum calon di Stadium Negeri?


Salam hormat,

Sekian lama menyepi diri tanpa sebarang tulisan,ct terpanggil untuk mengajak semua pembaca budiman sama-sama membaca, menrenung dan menilai kewajaran bagi PAS Terengganu menggunakan dewan Stadium Negeri Jalan Sultan Mahmud Kuala Terengganu didalam mengumumkan calon nya dalam Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu.


Pada mulanya saya merasakan bahawa ianya merupakan satu strategi PAS apabila ada ura-ura yang YAB Menteri Besar Terengganu secara lisannya telah berjanji memberikan Stadium Untuk dijadikan tempat untuk mengumumkan calon PAS pada 1 Januari 2009 nanti.


Selepas mendengar sidang akhbar oleh YB tuan Guru Presiden PAS pada 21 Disember 2008, beliau dengan rasminya telah mengesahkan bahawa PAS akan mengumumkan calonnya pada 1 januari 2009 di Stadium negeri.


Apakah kewajaranya? apakah keperluannya? Stadium negeri....Hebat sangatkah PAS bila dapat menggunakan stadium negeri?Memuncak kah mood petugas PAS bila dapat buat ceramah di Stadium negeri? hebat benarkah pimpinan PAS yang berjaya menawan hati Mat Said?


Saya difahamkan bahawa Kelulusan penggunaan Stadium tersebut tanpa sebarang syarat.Ye...macamana dengan Dewan Dato' Amar Diraja di Bandar Cukai Kemaman tempohhari semasa kita mengadakan injima' Kepimpinan negeri, juga tanpa syarat, tapi kemudian Pas tidak dibernarkan memasang sebarang bentuk bendera lambang bulan diluar dan di pagar Dewan.Namu ada kawan-kawan di Kemaman yang jenis 'keras Keng' bertindak sendirian menggantungkan bendera PAS di pintu masuk utama dewan, walaupun pada mula terpaksa bertegang leher dengan pemimpin PAS Kemaman yang berusaha mendapat kelulusan dewan.

Itu tak mengapa kerana dalam mood dan suasana biasa.


Macamana dengan sekarang? dalam mood dan suasana pilihanraya, malah seorang teman saya orang kuat Nisa' negeri menyebut dalam mood perang.Seni perang itu mengharapkan selangkah sahaja untuk merebahkan lawan. Tidak perlu 2 atau 3 langkah, langkah pertama kalau kena caranya sudah boleh meranapkan lawan, atau paling tidak mengurangkan dayajuang lawan.


Pekerja PAS bahawan yang ditemui sebahagian besar sangat kecewa dengan fenomena ini.Mereka sangat kecewa dengan kejadian 'Hidung Tak Mancung pipi tersorong-sorong ' Untung seringgit , ruginya 100 ringgit.

Hanya sekadar kerana musim hujan?ah, penyokong pas sudah bertahun-tahun mendengar ceramah dibawah hujan dan ribut pemimpin tetap juga dibawah khemah.


Penyokong sudah biasa dengan bahaw pohon kelapa, bawah pohon mempelam diatas hujan mencurah dibawah embun membasah.Kami penyokong tidak minta stadium, ingatlah kalau ceramah dibaruh, dipadang, dibendang, di paya pemimpin dan penceramah masih lagi juga dibawah khemah dan diatas pentas.


Janganlah dikambinghitamkan kami pengikut bahawan ini, kononnya untuk menyelematkan kami dri hujan ribut.Kami tidak pernah minta itu semua..Kami masih bersedia dibawah hujan dan diatas rumput.Kami seronok dengan itu semua, kami di tarbiah supaya lebih mempelajari kesusahan dari bermewahan dan kesenangan.Apabila sentiasa dengan keselesaan yakinlah ahli-ahli jamaah yang dilahirkan itu tidak berkualiti walaupun mungkin ia sangat berkauntiti.


Wahai pemimpinku, berapa sewa Stadium tersebut?elok jumlah sewa yang dibayar kepada MBKT itu diberi kepada UPU[unit peti undi] Pas yang masih memerlukan duit walaupun mungkin sudah diberi,

Andainya sewa Stadium berjumlah RM5000.00 iani telah boleh diagihkan kepada setiap Dun RM 1200.00, jumlah ini sudah mampu membeli sebuah Komputer biasa untuk kegunaan Pilihanraya kecil ini.


Akhiranya, mewakili keluhan kawan-kawan yang tidak bersetuju dengan langkah PAS Terengganu menyewa Stadium Tertutup tersebut mengharapkan supaya PAS Terengganu membatalkan semula hasrat untuk menyewa Stadium tersebut pada 1 Jan.2009


Ct - sejujurnya tawar hati dan semestinya tidak akan hadir pada pada 1 jan 2009 sekiranya di buat di Stadium. Maaf!



Dec 14, 2008

Dec 10, 2008

Dec 3, 2008

PRK Kuala Terengganu satu kajian buat renungan

Pilihanraya Kecil Parlimen Kuala Terengganu akan diadakan selewat-lewatnya 27 Jan 2009, iaitu tarikh terakhir 60 hari selepas ianya kosong kerana kematian Ahli Parlimen tersebut Dato’ Razali Ismail pada 28 Nov 2008.

Parlimen Kuala Terengganu yang mempunyai empat Dewan Undangan Negeri iaitu N13 Wakaf Mempelam, N14 Ladang, N15 bandar dan N16 Batu Buruk.
Dalam piliharaya umum ke-12 pada 21 mac 2008 PAS telah memenangi 3 dari 4 Dun tersebut.

Secara lojik akalnya atau secara teori sepatutnya dengan memenagi 3 dari empat Dun di Parlimen Kuala Terengganu Hj Mohamad Sabu sebagai calon Pas P036 telah memenangi Parlimen tersebut.Namum hakikatnya semua sudah maklum.
Disini dapat dilihat pengundi di Parlimen Kuala Terengganu hanya sedia menerima Pas di peringkat Dewan undangan Negeri sahaja, sebaliknya mereka telah menolak Pas atau mengundi BN diperingkat Parlimen.

Walaupun ada yang menyatakan bahawa Mohamad Sabu tewas kerana undi Pos, namum hakikat atau realiti pengundi pos bukan penentu utama dalam keputusan tersebut.Teori tersebut mungkin berasasakan kepada angka sebelum peti undi pos dikira.

PAS 31,881
BN l 31,566
Majoriti 315.

Namum selepas undi pos dikira , keputusan telah berpihak lepada BN dengan mendapat 32,562 dan PAS 31,934 dengan majoriti 628 .

Mari pula kita sama-sama melihat angka keputusan 4 Dun Dalam Parlimen tersebut itu:

N13 - WAKAF MEMPELAM
PAS...........9,645
BN ............7,452
Maj.............................................+2,193

N14 - BANDAR
BN .............7,831
PKR............6,689
Maj.............................................-1,142

N15 - LADANG
PAS............6,723
BN..............6,692
MAJ................................................+31


N16 - BATU BURUK
PAS...........10,672
BN.............. 9,511
MAJ..............................................1,161

Keseluruhan dari majoriti Dun diatas sepatutnya PAS memenangi parlimen tersebut dengan majoriti 2243 undi.

Angka diatas menunjukkan bahawa 1615 pengundi di keseluruhan 4 Dun diatas telah mengundi BN di Parlimen dan PAS/PKR di peringkat DUN.
Untuk memastikan angka sebenar dari Dun Mana yang mengundi sedemikian perlu dilihat kepada jumlah undi yang didapati oleh BN dan PAS menerusi keputusan Parlimen mengikut Dun.

Ada cakap-cakap yang menyatakan bahawa faktor ini adalah kerana Mohamad Sabu merupakan calon yang dimpot dari luar Terengganu, kerana rakyat Terengganu masih belum dapat menerima calon calon luar dari Terengganu sepertimana pengundi Kelantan yang boleh menerima 4 calon Parlimen dari luar iaitu Machang, Kuala Krai, Kubang Kerian dan Bachok.

Jika faktor diatas penyebab kepada keputusan Pru 12 di Kuala Terengganu, maka PAS perlulah mengemukakan calon anak tempatan didalam piliharaya Kecil yang akan ditentukan tarikhnya oleh SPR pada 5 Dis 2008 nanti.

Sementara sesetengah pendapat pula mendakwa populoriti dan keperibadian Calon BN di Parlimen yang telah mengubah mood pengundi untuk membahagikan undi mereka kepada BN di Parlimen dan PAS/PKR di DUN.
Jika benarlah pandangan kedua ini, maka Mohamad sabu masih relevan untuk dicalon didalam pilihanraya kecil itu nanti.

Namum keputusan sebenarnya terserahlah kepada pucuk pimpianan PAS untuk menentukan siapakah yang bakal di nobatkan sebagai calon untuk berdepan dengan umno/BN nanti.

Oct 26, 2008

Strategi Alias Abdullah tumbangkan Man Bakar


Pertandingan /perebutan jawatan tertinggi umno Marang telah berlalu.The Giant Killer senator Datuk Abdul Rahman Bakar kecundang juga akhirnya.Itulah hakikat dalam umno, dulu Man Bakar tewaskan Datuk Muda Mamat, kini beliau ditewaskan oleh exco kerajaan negeri yang juga muka baru dalam umno Marang, YB Yahya Khatib.

Kedua-duanya adalah orang MB Dato' Ahmad Said, namum dalam krisis perlantikkan MB Terengganu Datuk Rahman Bakar di lihat berada dibelakang Ahmad Said.Ini kerana dendam Rahman Bakar kepada Idris Jusoh selepas beliau tidak dicalonkan semula dalam PRU ke-12 untuk kerusi Parlimen Marang.


Namum Ahmad Said ketika itu tiada pilihan lain terpaksa juga menawarkan jawatan exco kepada Yahaya Khatib kerana hanya beliau sahaja agak boleh dipercayai selepas Alias Abdullah bersama-sama Rosol Wahid bermati-matian mempertahankan Idris Jusoh sebagai MB.


Kini, Yahya Khatib telah memenangi kerusi ketua Bahagian marang, Yahya menang hasil strategi yang baik disusun bersama Alias.Kesannya Man bakar The Giant Killer tersungkur dengan majoriti 198 mereka berdua mendapat angka yang sama Yahya dapat 412 undi sementara Man Bakar dapat 214.


Pemecatan Alias Abdullah sebagai Pengerusi ladang Rakyat Berhad, sebuah anak syarikat kerjaan negeri disaat saat kempen pemilihan umno Marang sangat rancak yang menyebabkan

telah bertekad untuk mengalahkan Rahman Bakar sekali gus melemahkan kedudukan MB ahmad Said itu sendiri.


Lantas mengambil jalan bijak dengan mengistiharkan gencatan senjata terhadap Yahya dan mengerahkan semua hulubalang serta senjata wang ringgit yang ada menyertai Batalion Yahya dan seterusnya menghalakan mucung senapang terus kepada Rahman Bakar.

Itu lah antara punca tumbangnya Rahman Bakar di Marang.

Mac 2008 Rahman terlepas kerusi Parlimen, angkara pengkhianatan Idris Jusoh, kini sekali lagi hulubalang Idris Jusoh mengesahkan bahawa Rahman tidak lagi bergelar Ketua Bahagian Marang.

Oct 8, 2008

DIARI YB

[ ditujukan khas kepada YB BN Hulu Terengganu yang bertanding Jawatan Bahagian Hulu Terengganu : YB Tg Putera, YB Mohd Noor, YB Rosol, YB Rozi, YB Zawawi...tidur cukup dok?]

Bangun pagi-pagi, Tamu dah menanti,
Bukan nak cari kopi, Nak tanya pasal subsidi.

Hai belum sempat sarapan, Dah ada pulak panggilan,
Kaum kerabat orang kanan, Nak mintak surat sokongan.

Jam baru pukul 8, YB kena lawat kawasan,
Tapi di tengah jalan, Pemudi tahan mintak bantuan.

Disambut dengan kompang, Ayam itik pun banyaklah tumbang,
Kemudian ditunjuk jalan berlubang, Suruh YB segera timbang.

Pada waktu tengah hari, Ada pulak jemputan kenduri,
Kalau YB tak pergi, Silap-silap nanti kurang undi.


Hai dalam sibuk-sibuk, Orang sakit YB jenguk,
Hai teruk ke tak teruk, Poket tetap YB kena seluk.

Ketika awal petang, Ada satu sidang,
YB tak boleh tak datang,
Takut nanti kerusi terbang.

Sebelum senja ke padang bola,
YB dijemput sampaikan piala,
Sambil tu mereka bertanya"
Jersi baru kami hai macam mana".

Bila malam tiba, Ceramah jadi agenda,
Kalau YB tak bersedia, Kena tanya mungkin ternganga.

Bila habis berceramah, Kampung lain YB singgah,
Bukan sekadar menjengah, Tapi nak tinjau masalah.

Walau dah lenguh badan, YB balik ke cawangan,
Di tanya orang harapan, Apakah strategi lawan.

Lewat malam di gerai tepi jalan, YB berembun melayan kawan-kawan,
Dengar pendapat dengar pandangan, Sambil tu kena lah belanja makan.

Sewaktu YB balik, Burung hantu pun rasa pelik,
Isteri sendiri pun dah tak larat celik,
Anak-anak pulak dah lama tergolek.


Selepas YB mandi, YB belek itu dan ini,
Kemudian picit-picit dahi sendiri,
Cari jalan nak tolong Pengundi.

Hingga dinihari YB tak tido lagi, Esoknya pagi-pagi,
Dah ada tamu menanti "Assalamualaikum YB…"

Ada peluang ke??????

Jul 28, 2008

Bubar Pas, Umno : Siapa perangkap siapa

Mursyidul Am Pas , Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat telah melontarkan sesuatu yang tidak terfikir oleh umno.Beliau secara bersungguh-sungguh mencadangkan agar PAS dan Umno dibubarkan lantas disarankan sebuah parti baru yang berteraskan Islam ditubuhkan dengan penyertaan dari kedua-dua ahli parti yang dibubarkan tadi.

Tuan Guru cetuskan perkara ini adalah ekoran salahfaham isu Muzakarah yang sengaja ditimbulkan oleh Presiden Umno Abdullah Badawi bagi meninbulkan kegelisahan ahli-ahli Pas.Hasrat dan kerja Abdullah badawi sedikit sebanyak telah berjaya menimbulkan kegelisahan ahli Pas, malahan juga berjaya menimbulkan suatu suasana keraguan Pakatan rakyat yang ditimbul oleh Pakatan Rakyat.

Usaha Abdullah badawi ini tidak lain dan tidak bukan kerana usaha memujuk Pas untuk bersama umno membentuk kerajaan di Selangor dan Perak telah gagal dan ditolak oleh PAS, kerana menyedari itu semua adalah nafsu umno selepas ditolak oleh Rakyat dalam pru 12.

Kini salahfaham terhadap isu muzakarah sedikit agak reda selepas pimpinan Syura telah memutuskan di JKR 10 bahawa tiada lagi isu muzakarah, yang ada hanyalah Muqobalah.Namum begitu bagi meneruskan kegelisahan ahli Pas, pemimpin umno terus terusan menggunakan perkataan Muzakarah melalui akhbar-akhbar arus perdana.

Pemimpin peminpin umno terus menerus meniupkan isu ini, sekaligus sebagai serampang 4 mata. :

Mata pertama untuk menimbulkan kegelisahan ahli PAS- Ada kejayaan.
Mata kedua sebagai melenyapkan isu kenaikan harga minyak- ada kejayaan
Mata ketiga melenyapkan isu/kes Altanyuya- ada kejayaan.
Mata keempat meretakkan Pakatan Rakyat-ada sedikit kejayaan.

Melihatkan bertapa umno teru-terus bermain dengan isu muzakarah, Tuan Nik Abdul Aziz dengan ilmu mantik yang bagi saya amat tinggi telah melontarkan satu cadangan iaitu PAS dan umno dibubarkan lalu ditubuh sebuah parti baru yang berteraskan dan berlandaskan Islam.

Bagi Pas sendiri, kedua-dua Tuan Guru ini( TGHAH dan TGNA) selalu sangat telah menyebut bahawa PAS sedia untuk dibubarkan sekiranya Umno bersedia melaksanakan Islam yang syumul.

Maka terkebil-kebil mata pemimpin Umno, Abdullah dan Najib yang selalu sangat menyebut isu muzakarah kelu tidak bersuara. Hanya beberapa pemimpin bahawan yang menolak pembubaran umno dengan alasan umno kononya sudah islam.Kecuali seorang menteri yang sebelum ini telah memberi peluang Dato' Seri Anwar Ibrahim berceramah secara live di TV melalui Debat khas, Ahmad Shabery Chek bersetuju dengan saranan Tuan Guru Nik Aziz tadi.

Kalau dalam isu muzakarah tempohari Abdullah cuba memerangkap PAS, kini nampaknya giliran umno pula terperangkap akibat daripada saranan pembubarn PAS dan Umno.

Ada juga ahli-ahli masih tidak faham dengan cadangan Tuan Guru ini, malahan Solahuddin Ayub Ketua Pemuda PAS sendiri menganggap ini adalah gurauan.Mana mungkin dalam isu yang begini besar Tuan Guru kita bergurau.

Sebenarnya ini lah hasrat Tok guru , ini perangkap tok guru untuk menempelak Abdullah Badawi dan pemimpin umno.

Ini lah masanya ahli-ahli Pas dikampung-kampung dan cawangan meyebarkan kepada umno bahawa parti umno akan dibubarkan oleh Abdullah Badawi dan semua ahli nya akan masuk Parti Islam.Walaupun sebuah Parti Islam baru akan ditubuh, percayalah dasar dan polisinya pasti tidak akan berubah dari apa yang dibawa oleh PAS sekarang, kerana Dasar PAS adalah Islam yang bertunjangkan Al-Quraan dan sesungguhnya Al-Quraan adalah satu.

-Ingatlah bahawa orang beriman itu tidak akan dipatuk oleh ular di dalam yang sama sebanyak dua kali.

Tapi seorang teman saya berkata" Kali ini kita menggali lubang untuk menangkap ular berbisa"

Ingat-ingatlah
Siapa Perangkap siapa?



Jul 27, 2008

Menegurlah dengan penuh Hikmah

[Dipetik dari forum tranungkite dengan sedikit ubahsuai]

asslamualaikum...
Saya ni ahli Pas... alhamdulillah .. aku tetap menyokong pimpinan pas selagi keputusan yg diambil adalah keputusan syura...aku hairan dgn mereka yang mengaku ahli.. tetapi masih lagi menyuarakan ketidakpuashati kepada pimpinan pas ,, samda Tuan Guru Persiden atau Ustaz Nasaruddin ...dalam hal muzakarah ke muqabalah ke....

Kebanyakannya hanya berdasarkan ketidakpuashatian terhadap isu2 yang terjadi... menyalahkan umno seratus peratus...akibatnya benci yang meluap2 terhadap umno.. agak-agak aku kot2 mereka2 ini hidup zaman nabi tentulah mereka ini pandang wajah musailamah kazab.. atau abu jahal atau abu suffian sebelum sabu suffian masuk islam.. agaknya .. kot mereka ini ada dibelakang nabi ketika fathul mekah.. abu sufian datang tentu mereka melihatnya dgn kebencian yang meluap-meluap ... macam la sekarang..

Pimpinan baru jumpa dengan umno tanpa usul periksa.. dah bermacam-macam sangka buruk yang timbul... aku ingat segala pengalaman yang dilalui oleh Tuan Guru Presiden ., Hj Mustaffa Ali, Nasarudin Mat Isa.. kot nak dibandingkan degan pengalaman dan mehnah yang pernah dihadapi oleh golongan yang masih takpuas hati ni.[walaupun dua-dua tok guru dah jelaskan].. jauh langit dan bumi agaknya... agak-agak keras tak teguran saya tu... maaf kalau keras... pimpinan yang kita sayangi biarlah mereka menguruskan selagi mereka melalui syura dan tidak bercanggah dengan AlQuran dan Hadis ...

Mereka-mereka yang mangaku dah wala' tu kena lah sokong....
Bagi ahli pas sekiranya ada perasaan tidak puashati itu hak anda sebab kita manusia yang bebas meluahkan ketidakpuashatian itu selagi tidak mengakibatkan haru biru dan tidak bercanggah dengan Al-Quraan dan hadis.. Sejarah : aku teringat ketika pas mula bekerjasama dgn s46 dulu... jemaah islah timbul dari ustas idris .. mustapha taib.. mana mereka sekarang[dah masuk umno]... dan hikmah kerjasama itu amat besar.. dan hasil nya kita lihat sendiri... berapa ramai ahli 46 yang masuk pas setelah Tengku Razaleigh membubarkan S46 dan masuk umno... ketika itu suara yang menyanggah amat besar.. hingga apa yang tidak dikatakan ketika itu oleh ustaz idris kepada Tok Guru Nik Abd Aziz kemana mereka sekarang ingatlah saudara.. apa pun sahaja pendapat dan pandangan saudara ... saudara bebas untuk tidak setuju atau setuju... cuma amarah perlu diketepikan ketika membuat pertimbangan..... kerana :

1. Media memamutarbelitkan banyak statment dari pembangkang..
2. Provokasi dari cybertrooper umno
3. Pimpinan kita tidak maksum... tetapi kehadiran syura akan meminimakan kesalahan mereka..

Siapa yang yang tidak melakukan kesilapan di dunia ini.. .. saya pun ada rasa tak puashati tapi jagalah adab.... tapi saudara boleh menyindir mengata lagi kepada pimpinan pas jika

1. Saudara ahli pas tapi adab dalam menegur tak belajar

2. Jika sebanarnya saudara ini adalah cybertrooper umno

3. Jika suadara seorg yang begitu terlupa.. dan terlupa komen2 saudara tu membantu musuh...

Teguran ini untuk sesiapa yang menegur dgn tidak beradab sejak isu ini timbul.. mana2 menegur dan menyatakan kegusaran dgn dgn beradab.. alhamdulliah saudara2 lah yang membantu jemaah...

Akhirnya dalam ketika kita menyebut berbicara tentang muzakarah,muqabalah maka marilah kita Muhasabah diri kita sendiri, sebelum kita menunding jari.

Jul 26, 2008

Nik Aziz: Bubar Umno dan PAS, tubuh parti baru

[ Ini adalah artikel dari Malaysiakini-saya sangat gembira dengan Tok Guru Nik Aziz]

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini mencadangkan supaya Umno dan PAS dibubarkan dengan menubuhkan sebuah parti baru berlandaskan Islam bagi menyatukan orang Melayu dan sebagai tempat berlindung kepada semua pihak termasuk bukan Islam.


Beliau berkata Islam menepati semua matlamat perjuangan termasuk politik dan perlu dijadikan asas kepada perjuangan mana-mana parti politik yang inginkan kepada perjuangan sebenar.

"Umno bubar PAS pun bubar, tubuh parti lain dengan syarat berdasarkan kepada Islam," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Muktamar Dewan Ulama Pas Kelantan ke-37 di Machang hari ini .

Bernama melaporkan Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, Umno tidak ada sebab untuk menolak dasar Islam yang dicadangkan oleh PAS melalui parti itu kerana Islam milik semua kaum termasuk bukan Melayu di negara ini.

"Kalau tidak kena dengan Islam di mana-mana, cuba beritahu dan kalau Umno itu benar dan tidak bertentangan dengan agama cuba beritahu," katanya ketika mengulas kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang membayangkan kemungkinan diadakan kerjasama politik dengan PAS suatu masa nanti.

Nik Abdul Aziz berkata dengan cara demikian ia dapat mengembalikan kekuatan Islam di negara ini di samping merapatkan hubungan antara kaum termasuk bukan Islam.

"Islam untuk semua kaum, bukan untuk orang Melayu sahaja atau Cina, India dan Orang Putih, semua perlu bersatu di bawah Islam," katanya.

Pertembungan sengit di 5 Bahagian Umno Terengganu - Bah.2

Seterusnya di bahagian Marang, setakat ini 2 calon telah menyatakan kesediaan untuk merampas jawatan Ketua bahagian dari tangan penyandangnya YB senator Datok Ab.Rahman Bakar.ADUN Alor Limbat Alias Abdullah yang juga timbalan ketua bahagian sekarang telah menawarkan diri untuk menentang ketua beliau.Seorang lagi pendatang baru dalam politik Marang ialah Yahaya Khatib Mohamad Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam Negeri, sebelum ini beliau telah dilantik oleh Rahman Bakar sebagai setiausaha Umno Bahagian Marang.

Di Marang umum telah mengetahui perselisihan antara Man Bakar dan lawyer Alias sejak selepas Pru 11 2004 lagi.Pergolakan mereka hingga meninbulkan umno dan JKKK dalam Dun Alor Limbat berpecah kepada 2 kumpulan yang menyokong dua kepala ini.Namum begitu pertembungan mereka berdua didalam Dun tidak menjejaskan peluang Alias untuk memenangi Dun Alor Limbat.Sesetengah berpendapat masalah dalaman PAS di DUN tersebut serta kesilapan memilih calon adalah penyebab yang PAS tidak dapat manafaat dari pepecahan Umno Alor Limbat itu sendiri( Ini merupakan cakap-cakap pasca pru-12 Alor Limbar-P)Pemerhati politik bahagian marang kebanyakannya masih yakin yang dato'Rahman Bakar masih mampu meraih kemenangan dalam perlawan merebut ketua Bahagian . Ini berpandukan beberapa faktor dalaman serta kelicikan Rahman dalam pecaturan politik masih mengatasi mereke berdua.

Datuk Rosli Mat Hassan pula akan berhadapan dengan bekas exco kerajaan negeri yang digugurkan baru-baru ini yang juga Adun Bukit Besi Dato' Din Adam.Selain Din Pak Rosli juga akan ditentang oleh timbalan beliau sendiri YB en Zakari Abdullah yang juga Adun Paka.

Dibahagian Dungun, dua calon yang menentang Pak Rosli dikatakan orang yang sangat rapat dengan bekas MB Terengganu Idris Jusoh.Malah En Zakaria Abdullah pernah mendakwa bahawa beliau semacam sudah pasti untuk dilantik sebagai exco sekira Idris Jusoh kekal menjadi MB, tapi apakan daya nasib tidak menyebelahi che Ya.Kekuatan Din Adam dilihat cuma berada di Dun Bukit Besi sahaja, sementara che Ya ada pengaruh di Cawangan dalam dun Paka dan sedikit pengaruh di Dun Sura.

Kedua-dua calon yang menentang Pak Rosli ini dahulunya dikenali adalah menyokong DS Idris Jusoh.Namum kini sekiranya pertembungan ini menjadi kenyataan, yang mana pula yang menjadi proxy Idris, masakan kedua-duanya.

Itu sedikit sebanyak suasana pertembungan lima bahagian di Terengganu, pertembungan ini adalah susulan dan akibat dari krisis perlantikan MB selepas Pru ke-12.Kalau dalam PRU ke-12 umno Terengganu menggunakan jutaan ringgit untuk membeli undi rakyat, kini entah berapa juta pula digunakan untuk membeli undi perwakilan cawangan di Mesyuarat Agong Umno Bahagian nanti.Ini bukanlah satu andaian atau sangka buruk, tapi berpandukan kepada kenyataan Tengku Putera ketika mengulas cadangan Mat Said Supaya tiada pertandingan bagi jawatan ketua di semua bahagian yang berbunyi " Sudah tentulah sekiranya ada perlawanan pasti akan ada politik wang, saya ada nyata atau tersorok". Sejarah juga pernah melihat bagaimana seorang calon ketua bahagian telah menggunakan satu syarikat perniagaan untuk menaja beliau didalam pertandingan tersebut dan beliau mampu menyingkir tokoh veteran di bahagian tersebut.

Apa pun keputusan, apapun keadaan,sama-sama kita tunggu sehingga hari terakhir pengesahan calon di Bahagian masing-masing.

Jul 24, 2008

Pertembungan sengit di 5 Bahagian Umno Terengganu - Bah.1

Gelombang melanda Umno Terengganu akibat krisis perlantikan Menteri Besar selepas Pru ke-12 rupanya masih belum reda, kocakan badai tersebut kini merebak kepada pemilihan Bahagian.
5 Bahagian dijangka setakat semacam sudah pasti ada pertandingan, keputusan Perhubungan Umno Terengganu melalui Pengerusinya yang baru dato' Ahmad Said sudah tidak dihirau lagi.

Mereka-mereka yang berdiam diri selama ini mula mengeluarkan kenyataan bersedia menjadi calon bertanding jawatan utama di peringkat bahagian selepas cawangan-cawangan umno mula bermesyuarat agong.

Di Bahagian Kuala Nerus, dijangka 3 calon akan menentang ketua bahagian sekarang yang juga ahli Parlimen Kuala Nerus, Dato' Mohd Nasir Ibrahim Fikri.Beliau dijangka akan mendapat tentangan sengit dari bekas ketua Umno Bahagian tersebut Dato' Rahin Said yang juga merupakan exco kerajaan negeri.Selain itu, timbalan ketua bahagian yang digugurkan namanya sebagai oleh Idris Jusoh dalam pilihanraya ke-12 dulu Che Azmi abdul Rahman telah menyatakan kesediaanya untuk sama-sama mempetaruhkan nasib untuk merebut jawatan tertinggi bahagian tersebut.Sementara calon ketiga yang menawarkan diri ialah penyandang jawatan naib ketua bahagian sekarang Basir Ismail.Walaupun selama ini Basir Ismail telah diketahui umum merupakan mengikut setia Dato' Rahin Said, namum kali ini mereka akan bertembung untuk jawatan ketua Bahagian.Sebagai rekod, perlawan antara Rahin Said dan Mohd Nasir Ibrahim Fikri bermula semasa merebut jawatan Ketua Pemuda Bahagian lagi.Semasa itu bahagian ini diterajui oleh Dato' Rashid Ngah.Mereka berdua sering silih berganti memegang jawatan baik Ketua Pemuda mahupun ketua bahagian.



Sementara itu di Kuala Terengganu pula, ketua penerangan umno negeri yang baru dilantik oleh Ahmad Said Datuk Zuber Embong yang juga penyandang jawatan ketua penerangan bahagian sekarang sudah sangat bersedia untuk menentang Ketua bahagian sekarang senator Dato Wan Ahmad Farid Salleh yang juga merupakan timbalan Menteri dalam negeri.Zuber dilihat sebagai calon yang direstui oleh Ahmad said.Sementara jawatan timbalan ketua bahagian dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru , dimana penyandang sekarang Dato' Che Mat Jusoh akan ditentang oleh Bendahari Umno Negeri dato' Roslan Awang Chik yang merupakan regu atau rakit kepada Zuber Embong.Sementara calon ketiga yang telah mengesahkan untuk bertanding ialah ketua pemuda umno negeri sdr Mohd Sabri Alwi @ Mat Kerak. Mat Kerak awal-awal lagi menyatakan bahawa beliau akan tetap setia bersama Dato' Wan Ahmad Farid.Namum begitu, menurut perkembangan terbaru, Penyandang jawatan ini sekarang Che Mat Jusoh dikatakan akan menarik diri selepas melihat percalonan beliau diperingkat cawangan tidak menyeronokkan beliau.

Di Hulu Terengganu, kenyataan ketua bahagian sekarang Dato' Tengku Putera Awang " gerakan sulit, tikam dari belakang" apabila hanya 2 cawangan dari 30 cawangan dalam Dun Ajil yang mencalonkan beliau untuk terus kekal sebagai ketua bahagian.28 cawangan selebihnya telah mencalonkan seorang pendatang baru dalam politik Hulu Terengganu yang dibawa oleh Idris Jusoh sebagai calon Parlimen Hulu Terengganu dalam PRU ke-12, Mohd Nor@Alias bin Othman.Suka dingatkan Dun Ajil sekarang diwakili oleh seorang Adun bekas exco yang merupakan ketua kumpulan penyokong Idris Jusoh.Sementara Mohd Noor @ Alias dijangka juga akan mendapat percalonan yang baik juga dari dun Kuala Berang, faktor ini dijangka berlaku kerana sebelum ini beliau aktif dan bergerak cergas dalam Dun Kuala Berang.Beliau mula meyertai umno dalam cawangan Kg.Buloh.Sehinggalah beliau ,menetap di kg.Bukit Perah Ajil, barulah beliau dilihat aktif di cawangan dalam Dun Ajil.Sehingga ini, Mohd Noor@Alias tidak lah merupakan AJK Bahagian.Sementara itu, adun bekas exco yang nak mempertahankan jawatannya selaku timbalan akan ditentang oleh ketua pemuda Umno Bahagian yang juga exco kerajaan negeri, Rozi mamat.Pertembungan regu Tg Putra&Rozi lawan Mohd Nor & Adun Bekas Exco, merupakan pertembungan kalah mati dalam politik.Mohd Nor menyedari, seandainya beliau tidak merampas jawatan ketua bahagian sudah tentu beliau tidak akan dicalonkan semula di Hulu Terengganu dalam Pru Ke-13 nanti.Begitu juga dengan Adun Ajil yang ada sekarang, sekiranya Ketua Bahagian kekal ditangan Tengku Putera, sudah pasti beliau akan dicantas dengan teruknya.Mohd Nor Othman ini walaupun baru dalam politik umno, namum usia beliau telah tua, beliau telah pencen sebagai penjawat awam,"ayam Tua" itulah antara slogan kempen yang akan digunakan oleh pihak bertentangan dengan beliau.Sementara team beliau sendiri akan menggunakan slogan " kuku besi,kuasa veto"sebagai motto untuk menjatuhkan lawan beliau.

Besambung ke bah.2....

Syukur Alhamdulillah, Subahanallah

Maha suci Tuhan,

Satu kekusutan telah dapat diungkai dengan baik oleh pemimpin yang berpegang dengan amalan Islam.

Sepertimana yang postingkan sebelum ini, yakinlah percayalah kepada kedua-dua Tuan Guru ini, InsyaAllah selamat.


Akhirnya satu kesepakatan yang sangat-sangat ditunggu oleh pencinta Islam telah menjelma akibat dari kesabaran kita semua.Khabar gembira ini amat manis kecapannya oleh kita yang sayangkan Jamaah dan amat perit dan pahit bagi musuh-musuh yang selama ini menyelinap melalui media.


Marilah sama-sama kita sujud syukur dengan perkembangan terbaru ini.Alhamdulillah.

Marilah kita bermuhasabah, semoga dilain-lain masa kita lebih berhati-hati kerana "Jerat tidak pernah lupakan Pelanduk" dan kali ini biarlah kita yang menjadi "Jerat" dan ingatlah "umat islam tidak akan dipatuk oleh Ular dalam lubang yang sama" dan kali ini, biarlah "kita yang menggali lubang dan menangkap ular tersebut."

"Biduk Berlalu kiambang Bertaut"
Ingat-ingatlah

Wallahu'alam


http://www.penawarrinduku.blogspot.com/

Jul 23, 2008

Mari berfikir : Harakah 2 kali seminggu


Seawal penerbitan akhbar lidah rasmi PAS pertengahan 1987, Harakah diterbitan seminggu sekali, kalau tidak silap saya pada masa itu harganya ialah 70sen .

Lebih sepuloh tahun kemudian itu akhbar Harakah di terbitkan seminggu dua kali iaitu pada hari Khamis dan Isnin.Ketika itu akhbar harakah sangat laris dipasaran.

Selepas mengalami kekalahan teruk pada september 1999, sehingga BN terlepas Terengganu serta PAS dapat menambah kerusi dibeberapa negeri yang tidak terfikir sebelum itu, termasuk Pahang dan Selangor, pada tahun 2000 permit akhbar harakah 2 kali seminggu telah ditarik balik dan hanya dibenarkan diterbitkan hanya 2 minggu sekali( dari 2 kali seminggu jadi 2 minggu sekali).Pengedaranya pula dihadkan kepada ahli sahaja dan hanya boleh dipamir di premis milik PAS sahaja.

Pada masa itu rakyat sangat dahagakan berita altenatif, ruang cyber tidaklah sehebat sekarang.Kes Dato' Seri Anwar Ibrahim sedang rancak dibicarakan.bayangkanlah berita yang 2 minggu sudah berlalu baru boleh dapat dibaca di Harakah.
Akhirnya diberitakan harakah mengalami kemerosotan yang amat teruk.
Kini, sebaik sahaja selesai Pilihanraya ke-12, BN mengalami yang amat teruk, lebih teruk dari 1999 akhbar Harakah telah diberi semula permit penerbitanya dua kali seminggu.
Kelulusan penerbitan dua kali seminggu ini diterima oleh lembaga Pengarah harakah selepas permohonan yang dikemukakan oleh Lembaga pengarah Harakah sejurus selepas Pilihanraya ke-12 8 Mac 2008.Bulan Mac dibuat permohanan dan bulan Jun diberi kelulusan.
Apa yang hendak saya kemukakan disini supaya kita semua berfikir sejenak, menagapa begitu mudah kerajaan BN meluluskan permohonan Harakah?Kenapa?

Apakah kelulusan ini diperolehi hanya dengan menghantar permohonan dan membiarkan begitu sahaja lalu ianya diluluskan.?

Pada saya, inilah antara hasil permulaan yang diperolehi hasil pertemuan pimpinan kita yang dibising-bising sekarang ini.Mungkin ada yang menyatakan bahawa ini adalah andaian atau telahan saya semata-semata, namum saya tidak mungkin berkata demikian sekiranya tiada sumber yang sangat jelas perawinya dari pimpinan atasan.
Usaha-usaha sebegini sebenarnya tiadak perlulah dimaklumkan kepada pengikut,ada perkara tertentu( tidak semua) yang kita bahawan tidak perlu tahu urusan pimpinan, tetapi sebagai pimpinan ia perlu mengambil tahu tindakan yang dibuat oleh orang-orang bawahan.


Sebenarnya selepas ini ada agenda besar hendak diuruskan termasuk usaha-usaha untuk membebaskan saudara-saudara kita yang menjadi mangsa keganasan ISA, namum kini usaha ini nampak sedikit terbantut.Apakan daya.
Ingat-ingatlah

Jul 21, 2008

Muzakarah : Umno pipi tersorong-sorong

Terlalu banyak sehari dua ini mengulas isu muzakarah PAS dan Umno, malahan ramai yang nampak seolah-olah ada percanggahan antara Pimpinan tertinggi PAS.


Ada juga yang membuat telahan kononya PAS akan bergabung dengan Umno.Setelah diamati tulisan dan kenyataan tadi, langsung pada saya tiada sedikitpun kenyataan dari pimpinan untuk bergabung dengan Umno, malah Presiden PAS secara jelas menyebutkan bahawa PAS Kekal bersama Pakatan


Isu ini tercetus hasil dari wawancara Presiden PAS bersama Harakah yang menyatakan PAS bersedia untuk menemuai Umno demi kepentingan Islam.

Dalam wawancara tersebut antara lain Presiden PAS menjawab soalan begini:
S ;Maknanya benarlah dakwaan adanya pertemuan tersebut?
J:Pertemuan antara individu PAS dengan individu Umno dalam menyampaikan mesej Islam kepada mereka.

Disudut ini kita melihat sangat ketara persamaan antara Jawapan Presiden dan kenyataan Mursyidul Am PAS.Tiada sebarang percanggahan pada masa itu.

Suasana menjadi sangat kalut apabila Perdana Menteri mengeluarkan kenyataan bahawa sudah 3 kali pertemuan diadakan dengan pimpinan PAS tanpa kehadiran Mursidul Am.

Disini jelas menunjukkan bahawa Abdullah Badawi telah cuba memasang perangkap untuk memecahbelahkan PAS.Kenyataan beliau sangat tidak jujur.Sehinggakan akhbar Berita Harian pada hari ini(21.7.2008) menyatakan antara individu yang membuat pertemuan dengan PM itu dipercayai Presiden PAS sendiri, sedangkan hakikat sebenar Presiden sendiri tidak terlibat dalam pertemuan tersebut.Pada hari yang sama juga Presiden telah membuat kenyataan Media megesahkan pertemuan tersebut dan menjelaskan individu yang terlibat.

Hari ini juga TV3 melalui Buletin utamanya telah menyiarkan Kenyataan Tuan Guru Mursyidul Am PAS yang menegaskan agar isu muzakarah tersebut dihentikan.

Umum mungkin melihat ada percanggah antara Kedua-dua pimpinan PAS ini,namum apabila diamati semula kenyataan tersebut melalui harakahdaily jelas menunjukkan ianya tiada percanggahan, Tuan Guru Mursyidul Am meminta supaya hal ini dibawa berbincang melalui muktamar PAS dan Tuan Guru Presiden Juga melalui akhbar Siasah ( Sabtu 19.7.2008) menjelaskan perkara tersebut mestilah dibincang melalui muktamar.

Ini bermakna amat mustahil Muzakarah ini akan berlaku dalam masa terdekat.
Disudut politiknya bagi saya, sekarang PAS berada didalam keadaan yang sangat mahal, pertemuan sebelum ini dan muzakarah yang ditimbulkan oleh PM itu akhirnya terasuk kemuka beliau sendiri, dengan niat untuk memecahkan PAS beliau membuat kenyataan itu, malah kini ayuh kita lihat Umno itu sendiri seolah-olah pipi tersorong-sorang.

Isu Muzakarah tidaklah sebesar mana, namum begitu Abdullah Badawi telah cuba menggunakannya untuk mengalih isu-isu yang lebih besar, termasuk pemiliahan Umno yang akan berlangsung nanti.Bagi PAS sememangnya semenjak dulu lagi sentiasa mengajak Umno bermuzakarah, namum sebelum ini tidak pernah disahut oleh Umno.Malahan sejarah debat Isu kafir-mengkafir 1984 telah dibatalkan oleh umno melalui Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu.

Bagi pengikut PAS marilah kita bertenang, usah terperangkap dalam isu ini, seperti kata Tuan Guru Mursyidul Am PAS" Kalau kita berpecah, umno akan gembira".Seterusnya Tuan Guru Mursyidul Am,menyarankan agar isu ini dihentikan(Melihat ketidak ikhlasnya Umno dlm isu ini.)

Marilah kita bermunajat dan berserah kepada Allah.
Ingatlah Muzakarah(berbincang, berdebat) tidak semestinya PAS menyertai atau bergabung dengan Umno.

Matlamat kita hanya satu menjaga Islam.

Yakinlah dengan kedua-dua pimpinan utama kita, Tuan Guru Mursyidul Am dan Tuan Guru Presiden.

Marilah sama-sama kita mendengar penjelasan Timbalan Presiden disini dan disini

Baiki Perdana V6 2 Kali RM50,000-BPR mesti siasat


Kenyataan MB Terengganu Dato' Ahmad Said ketika memberi alasan kewajaran kerajaan negeri membeli 14 buah kereta Mercedes E200 Kompressor sebagai kenderaan rasmi anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri .

Beliau memberi alasan kononya kos penyelenggaraan kereta Perdana V6 yang hanya baru berusia 4 tahun( dibeli 2004) sangat tinggi.Ahmad berkata "Contohnya kereta yang dinaiki Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar, Toh Chin Yaw sudah dua kali diselenggara yang melibatkan kos sehingga RM50,000. Tetapi kalau kereta Mercedes walaupun mahal tetapi ia jimat dari segi penyelenggaraan tempoh jangka panjang," katanya.
Kalau betul kes 4 tahun sampai RM50,000 kos selenggara, ini sangat kes terpencil.Ini juga sesustu yang amat pelik,kerana 4 tahun menggunakan kereta tersebut kos penyelenggaraanya mencecah separuh harga asal kereta tersebut.

Benarkah kos setinggi itu?Kenyataan yang dikelurkan oleh Ahmad Said ini sekaligus mencemarkan jenama proton V6 itu sendiri serta meninbulkan persepsi yang tidak baik rakyat Malaysia terhadap kereta Nasional ini.

Perlu rasanya satu lapuran BPR dibuat bagi menyiasat kos selenggaraan V6 yang digunakan oleh YB Toh Chin Yaw.BPR perlu menyiasat dimanakah penyelengaraan dibuat, bila ianya dibuat, apakah kerosakan dan apakah kompenan yang ditukar.

Oleh kerana MB sendiri yang membuat kenyataan tersebut, maka ianya telah melahirkan satu keinginan bagi rakyat untuk mengetahui lebih lanjut.
Selepas disiasat oleh BPR, elok lah MB sendiri pula mengelurakan ciri-ciri terperinci penyelenggaran yang bernilai RM50,000 tersebut.

Songel- Sebuah sahaja yang dubaiki dengan kos RM50,000.Tapi Ahmad Said tukar sehingga 14 buah kereta.

Ingat-ingatlah....

Jul 18, 2008

Inilah Perjuangan Kita


Dalam suasana kemelut politik tanahair yang sangat tidak menentu, PAS kelihatan agak tenang, berbanding dengan parti-parti lain yang kelihatan agak kalut dan kelibut.

Sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam, PAS tidak terikut-ikut rentak suasana kerana dasar PAS iaitu Islam tetap sentiasa relevan sehingga hari kiamat.
Parti-parti yang memperjuangkan dasar dasar yang lahir dari teori dan pemikiran pasti akan menemui kehancuran suatu hari nanti.Ketenangan PAS hari ini tidak lain tidak bukan kerana sandaran panduannya adalah Al-Quraan.Setiap tindakan yang diambil sentiasa disyurakan terlebih dahulu berpandukan AlQuraan.


Sikap PAS adalah sangat jelas, meruntuhkan jahiliah dan mendirikan Islam.Ini dipertegaskan lagi oleh Presiden PAS Tuan Guru Haji Abd Hadi Awang, didalam dua wawancara yang disiarkan oleh akhbar Harakah dan Siasah.

Dalam apajua keadaan PAS sentiasa membuka pintu untuk meneruskan kerja dakwah ini.Samada melalui Pakatan Rakyat atau apa apa badan yang sudi dan bersedia menerima dakwah Islam hatta Umno sekalipun.


Walaupun mungkin sepintas lalu ada yang tidak setuju dengan apa yang diluahkan oleh Presiden, apabila menyatakan kesediaan PAS untuk berunding( berbincang) dengan Umno demi masa depan umat di Malaysia.namum perlu kita ingat, inilah kerja dakwah yang telah ditinggalkan oleh para Rasol dan sahabat.Pas meneruskan kerja-kerja ini, kalau tidak PAS siapa lagi yang hendak diharapkan untuk meneruskan kerja-kerja tersebut di Malaysia.


Islam adalah agama perdamaian.

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Dia Amat Mendengar, lagi Amat Mengetahui”. (Al-Anfal (8): 61)


Seperti kata Tuan Guru Presiden, " Kalau kita tidak berbincang dengan mereka( Umno) macamana kita nak perjelaskan ( Islam) kepada mereka".


Sememangnya umno sedang sakit tenat, lalu apa salahnya Pas mencadangkan kepada umno satu ubat yang sangat mujarab iaitu Islam.Orang yang dalam keadaan sakit sudah pasti sentiasa sahaja mencari apajua ubat untuk menyembuhkan penyakitnya.Kini Pas telah mencadangkan suatu ubat yang telah disah dan dibuktikan sangat mujarab serta menjamin keselamatan dunia dan akhirat.Seandainya umno tidak dapat menerima ubat yang disyorkan oleh PAS, apalah daya kita.Kita serah urusan itu kepada Allah.


Parti-Parti lain tidak perlu bimbang dan gusar dengan perkara ini.Mereka sepatutnya memahami bahawa PAS adalah sebuah Gerakan Islam.Objektif utama PAS adalah untuk mendaulatkan Islam.Islam itu amat adil semua kaum.Matlamat utama PAS ialah Islam, PAS rela tidak berkuasa sekiranya Islam itu dipinggirkan.


Sirah Rasullah telah mengajar kita bagaimana Baginda telah ditawarkan pelbagai habuan termasuk menjadi Raja ketika di Kota Mekah dengan syarat beliau meinggalkan Islam.Oleh itu parti-parti lain perlu sedar itulah juga pegangan dan pendirian PAS.


Juga perlu diingatkan bahawa PAS akan terus menentang kepada sesiapa juga yang bertindak menghalang kedaulatan Islam.


Ingat-ingatlah.....

Jul 17, 2008

Pertembungan Umno Di Hulu Terengganu sangat sengit

Suasana Umno Hulu Terengganu nampak semacam tenang, namum hakikat gelora yang melanda bukan lagi menjadi rahsia.Dari Ajk Bahagian hingglah ke Ajk cawangan amat maklum dengan situasi Umno Hulu Terenganu.



Walaupun ada seorang Adun Bekas Exco yang baru-baru ini menafikan bahawa umno Hulu berkocak.Beliau telah memberi alasan selalu minum bersama-sama selepas mesyuarat."Selalu? berapa kali mesyuarat AJK Bahagian?" tanya seorang veteran umno dari DUN Manir, Salleh Abdullah apabila diajukan perkara ini kepada beliau.

Sebenarnya Adun bekas Exco di hulu Terengganu sangat tertekan selepas pelan beliau sudah hancur.Kedudukan beliau sendiri sebagai orang no.2 belum tentu selamat.Sebab itulah beliau menggunakan istilah mempertahan jawatan,bukan bertanding jawatan no.2 itu.Agaknya adun bekas exco ini merasakan jawatan no.2 tu sebagai hak milik kekal beliau.



Kalau tak ada angin pokok tak bergoyang, tapi ingat pokok juga boleh bergoyang tanpa angin kalau ramai-ramai goyangkan pokok tersebut.Adun bekas exco ini telah cuba mempetaruhkan Ahli Parlimen Hulu Terengganu, Cikgu Mohd Nor @ Alias Othman untuk berdepan dengan Tengku Putera Awang bagi merebut kerusi ketua Bahagian Hulu Terengganu.

Sementara penyokong Tengku Putera di Hulu Terengganu pula difahamkan sedang mengatur strategi untuk mencalonkan YB Rozi Mamat bagi merebut jawatan no.2 dari Adun bekas Exco.


Menurut Cikgu Roslan ( AJK Pemuda Hulu) keputusan tersebut hampir 80% menjadi kenyataan, usaha sekarang ialah memastikan 3 DUN ( tidak termasuk Ajil) membuat percalonan YB Rozi dalam mesyuarat Agong cawangan yang bermula malam ini.

Namum begitu sekiranya pelan tersebut tidak menjadi, dijangkakan naib ketua Bahagian, Yusof Awang Hitam (Dari DUN Manir) sekarang akan dicalonkan untuk merebut jawatan no.2. Beliau dijangka turun gelanggang sekiranya keputusan disaat akhir masih memerlukan agar YB Rozi kekal sebagai ketua Pemuda Bahagian.

Apa pun keadaan, apapun suasana semacam ada satu fenomena baru dikalangan 2 kem di Hulu Terengganu ini.Kedua-dua kem ini telah menggunakan akhbar Sinar Harian sebagai pentas untuk meluahkan pandangan dan sekaligus mengharap simpati perwakilan.

Samaada Sinar Harian memperalatkan mereka ,atau mereka memperaltkan Sinar Harian, sama-samalah kita tunggu dan lihat perkembangan ini.

Sesungguhnya Umno retak menunggu belah.
Ingat-ingatlah.





http://penawarrinduku.blogspot.com/

15 pelajar SMASZA tidak mendapat pinjaman Yayasan Terengganu.

Baru beberapa hari lepas Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said menjelaskan pentadbiran beliau akan berlaku menjaga kebajikan dan memastikan mendapat pendidikan yang sempurna didalam dan di Luar Negeri.

Tanpa mengira apa jua latar belakang politik, kedudukan keluarga, kerajaan negeri akan membantu semampu dan seadil mungkin rakyat negeri ini.

Tadi saya menerima email dari seorang yang tidak dikenali menyatakan bahawa 17 atau 15 pelajar sekolah menengah Agama Sultan Zainal Abidin Kuala Terengganu yang sangat cemerlang dalam peperiksaan Thanawi dan telah ditawarkan melanjutkan pelajar di universiti Azhar,Mesir telah ditolak permohonan untuk mendapat pinjaman pelajaran dari Yayasan Terengganu.Dimaklumkan juga mereka-mereka ini akan berangkat ke Mesir awal Spetember ini.

Saya menghubungi kawan saya seorang guru agama di SMAZA, beliau mengesahkan sekitar 15 orang yang ditolak permihinan pinjaman Yayasan Terengganu

Sebenarnya saya tidak pasti apa pula latarbelakang politik atau kedudukan keluarga pelajar yang ditolak permohonan pinjaman mereka ini.Mereka ini memohon untuk meminjam, bukanya minta biasiswa semacam dulu.Kenapa sukar sangat untuk meluluskan pinjaman yang digelar Pinjaman Sultan Ismail Nasiruddin Shah itu? Ini amat sekali mencemar nama baik Al-Marhum Sultan Ismail yang merupaka Nenda kepada Agong kita sekarang.

Saya rasa Dato' Ahmad Said sendiri serta Exco pendidikan juga tidak mengetahui hal ini, mungkin Pengarah dan ada segelintir pegawai di Pejabat yayasan yang mengambil tidakkan sendiri untuk memburuk nama Ahmad Said ( berpandukan kepada janji beliau).Harapan agar MB dapat membuat satu ketetapan baru bersama Pengarah Yayasan Terengganu bagi menyelesaikanya.

Atau mungkin juga Ahmad Said serta sememangnya manis di mulut sahaja, namum hakikatnya mereka tidak seperti apa yang diucapkan.

Marilah kita menjadi pemimpin yang berkerja untuk rakyat, untuk umat kita, untuk bangsa kita(Semua 15 orang pelajar itu adalah melayu).


Dato' Ahmad Said mesti mengubah suasana politik kini, langkah menjemput pimpinan PAS Terengganu ke Tingkat 16 adalah merupakan langkah yang sangat mulia dan harmonis, jadi apa salahnya selepas ini Dato' Ahmad Said bersikap lebih terbuka, lebih lunak untuk berkhidmat untuk semua rakyat Terengganu, bukan untuk berkhidmat untuk Melayu Umno semata-mata.

Ingat-ungatlah..


Jul 16, 2008

Kemana arah Menteri Ini

Selesai sudah debat khas antara Dato Seri Anwar ibrahim dan Dato' Ahmad Shabery Cheek mewakili kerajaan Malaysia.

Ahmad Shabery Cheek turun sebagai Menteri Penerangan sementara Dato' Seri Anwar Ibrahim turun sebagai PM Menunggu?.

Pada awalnya ramai merasakan debat ini dibatalkan disaat akhir oleh pihak penganjur.Tidak kurang juga yang meramalkan debat ini dibatalkan kerana ketidakhadiran DS anwar Ibrahim, samada beliau ditangkap atau sengaja tidak hadir.

Sehari sebelum debat berjalan, seorang teman kerja yang sangat kuat pengangannya dengan anutan Umno( parti melayu yang shotfontnya tidak dari bahasa melayu) berkata " baguslah debat ini, supaya rakyat dapat tahu tipudaya pembangkang, Anwar pasti tewas",


Namum sehari selepas debat(pagi tadi) orang sama diatas tadi, mengulas dengan nada sedikit emosi," cakap saja bolehlah, buat belum tentu" itu menggambarkan fikiran dan pemikiran golongan sekular yang tidak meletakkan ketetapan Allah itu didepan.

Saya tidak mahu mengulas tentang kandungan debat itu,kerana terlalu ramai yang telah mengulas di laman-laman web.Apa yang ingin dipamparkan disini bagaimana dengan janji seorang menteri yang menyatakan sekiranya beliau tewas dalam debat ini , semestinya beliau akan meletakkan jawatan sebagai menteri. ayuhh dato' tunggu apa lagi.....semua semalaysia tahu bahawa dato' telah tewas dalam debat khas malam tadi, dato' gagal berdebat dengan Dato' Seri Anwar.Betulah kata Dato' Seri anwar yang Dato' bukanlah lawan beliau yang sebenar.Tapi apa kandaya untuk menyedarkan dato' untuk melenyapkan keegoan dato' selama ini, DSAI sahut cabaran dato, walaupun hati kecil DSAI sedar bahawa sememangnya dato' bukan lawan dia.Taraf untuk lawan sebenar DSAI ialah PM atau TPM....

Apakah Dato' Ahmad Shabery menari dengan rentak yang sama dengan 11 orang adun Terengganu yang bersama-sama Idris Jusoh dalam krisis perlantikkan MB tempohari.Mereka itu diketuai oleh Rosol Wahid yang sampai sekarang belum lagi menunaikan janji(sumpah?) untuk meletakkan jawatan sebagai ADUN sekiranya Idris Jusoh tidak dilantik sebagai MB.

Semua juga telah maklum bahawa Dato' Ahmad Shabery Cheek adalah kem Idris Jusoh yang telah meletakkan jawatan sebagai ketua Penerangan Umno Terengganu, malah beliau tidak dilantik apa-apa jawatan oleh Ahmad Said dalam kabinet baru umno Terengganu.

Inikah Menteri yang pernah seketika dulu menjadi pembawa beg Tengku Razaleigh?Inikah sikap menteri yang pernah diambil tindakan ketika di UM dahulu memimpin MPP dan ditangkap kerana menonton video peristiwa pembunuhan Ahli PAS di Lubok Merbau?

Inikah pemimpin yang meminpin gerakan pelajar seawal tahun 80 untuk berdemokrasi menentang beberapa tidakkan kerajaan yang mengenkang pembangkang dan Ngos?

.....Dan Banyak lagi kalau hendak diungkit kisah silam Ahmad Shabery Cheek ,termasuk merempat mencari sesuap nasi di Institiut Berakan di Jalan Sultan Omar,yang di pimpin oleh Dato Abu Bakar Chik ketika itu.

Sengaja disebut hanya secebis kisah silang beliau, itupun kerana didalam debat Khas beliau tidak fokus kepada tajuk tapi menyerang kisah silang beliau,tenyata rentak yang dibawa oleh Ahmad Shabery tidak diikut oleh Anwar, jelas anwar mampu mengawal bola dengan baik dan menerjah kedalam gol lawan.maka terkebil-kebil lah penjaga gol lawan.....Sekalung tahniah kepada Hanafiah Man wartarwan Agendadaily kerana berjaya membawa bekas boss beliau (DSAI) live dikaca TV .............Akhiranya Ahmad Shabery Cheek Mesti letak jawatan, kerana itulah yang menjadi taruhan beliau...puas.....

Jul 8, 2008

Zubir lawan W.Farid di K.Terengganu.

Perkembangan politik Umno di Kuala Terengganu amat menarik untuk di lihat.
Dengan perlantikkan Dato' Zuber Embong yang merupakan veteran politik zaman Wan Mokhtar sebagai ketua Penerangan umno Terengganu oleh Ahmad Said,ianya merupakan signal yang jelas dari Ketua Perhubungan supaya beliau mengetuai Umno Kuala Terengganu.

Ditambah dengan kenyataan beliau selaku ketua Perhubungan Umno Terengganu bahawa umno Kuala Terengganu punca kelemahan dan disitulah letaknya segala kelemahan,sekaligus menempelak Dato' wan Farid Salleh selaku ketua Bahagian sekarang.

Sebelum Dato' Wan Farid, Ketua Umno Kuala Terengganu adalah Dato' Roslan Awang Chik yang juga telah dilantik oleh Dato' Ahmad Said sebagai bendahari perhubungan umno yang baru, sekaligus memecat Datuk Wan Hisham Salleh,abang kepada Dato Wan Farid.Wan hisham boleh lah disebut sebagai dipecat oleh Ahmad Said kerana beliau tidak meletakkan jawatan tersebut bersama-sama ketua perhubungan,setiausaha dan ketua penerangan (artikel terhadulu).

Dato' Wan Farid merampas kerusi ketua Umno dari Roslan Awang Chik dengan cara yang amat jijik ketika itu.

Kini diberitakan, Zubir telah membina rangkaian bersama dengan Roslan Awang Chik sebagai regu untuk menentang Che Mat Jusoh sebagai timbalan Ketua Umno bahagian.

Perkembangan terbaru pula, Ketua Pemuda umno negeri Mohd Sabri Alwi yang juga ketua pemuda umno Kuala Terengganu telah mengumumkan bahawa beliau juga akan mencabar jawatan Timbalan Ketua Umno Kuala Terengganu.Ini akan melihatkan pertandingan 3 penjuru itu jawatan tersebut. Mohd Sabri dalam kenyataannya yang beliau akan setia dan seiringan dengan Wan Farid dalam pertandingan ini.Ini menunjukkan bahawa Dato' Che Mat Jusoh yang tidak dicalonkan semula di Batu Buruk dalam PRU ke-12 baru-baru ini dan juga tidak dilantik semula sebagai Yang DiPertua Dewan undangan Negeri Terengganu baru-baru seolah-olah telah terpinggir dalam pecaturan ini.

Keputusan pemilihan Umno Di Kuala Terengganu juga nanti akan menjadi perhatian umum kerana ianya sebagai penentu serta kayu pengukur kepada pilihanraya kecil DUN Ladang, seandainya Mahkamah memutuskan demikian.

Ingat-ingatlah

Imbasan: Sikap PAS Kes DS Anwar 1998


Soalan : Mengapakah PAS beria-ia benar mempertahankan DSAI,sedangkan beliau adalah manusia biasa dan tidak lari dari melakukan dosa seperti zina dan liwat.Apakah PAS mempunyai bukti kukuh bahawa sememangnya DSAI tidak melakukan kerja tersebut.

Jawapan:
PAS adalah Parti Islam,sandaranya mestilah mengikut ajaran Islam.PAS mestilah menghukum mengikut ajaran Islam. Perkara kemungkinan yang tersembunyi adalah bukan urusan kita.Ini berpandukan kepada Hadith Nabi SAW yang bermaksud:

"Sesungguhnya kami menghukum apa yang zahir,hanya Allah sahaja yang mengendalikan apa yang tersembunyi.Perkara yang tersembunyi Kepunyaan Allah dan akan dibicarakan dihari akhirat"

Jadi disini kita hanya menghukum apa yang zahir sahaja. Mengikut kaedah hukum hudud,seseorang itu boleh disabitkan dengan kesalahan zina dan liwat dengan adanya ikrar secara sukarela secara rasmi dihadapan hakim,sebanyak 4 kali. Sabda Rasulullah SAW lagi:

"Hukum hudud di tolak sekiranya ada kekeliruan"

Ini bermakna bahawa pengakuan ikrar tersebut mestilah dengan kerelaan hati tanpa di paksa sebanyak 4 kali(mengikut mazahab hanafi).Didalam hal ini juga Islam lebih menggalakkan sesorang itu bertaubat dengan Allah kerana itu lebih afdal daripada ianya dijatuhkan hukuman didunia.Perkara ini berpandukan kepada hadith nabi SAW ketika peristiwa yang berlaku keatas Maiz bin Malik.:

Maiz bin Malik datang mengadap Rasulullah SAW dan berkata:"Hukumlah aku,kerana aku telah berzina"ketika itu Rasullah tidak mengambil perhatian keatas permintaan Maiz.Kemudian beliau datang lagi kepada Rasulullah dan mengatakan "Hukumlah aku,kerana aku telah berzina" .Kemudia Rasullah bertanya adakah kamu mabuk atau gila?Sahabat mengatakan bahawa beliau tidaak mabuk atau gila.Selepas itu Azan asyar dilaungkan dan Maiz bin Malik bersolat asyar bersama Rasulullah.Selepas solat Asyar beliau datang lagi kepada Rasulullah dan berkata"Hukumlah aku kerana aku telah berzina" Rasulullah menjawab"Bukan kah kamu telah bersolat bersama-sama dengan ku tadi,mudah-mudahan kamu Allah mengampun dosa kamu.beliau berkata"Ya,saya telah solat asyar tadi,tetapi,Hukumlah saya kerana saya telah berzina"kemudian Rasulullah bertanya "adakah kamu telah kawin?"beliau menjawab "ya"Lalu Rasulullah menjatuhkan hukum rejam sampai mati kepada beliau.Ketika hukuman dijalankan beliau lari dan dikejar oleh para sahabat dan merejamnya hingga mati.

Apabila berita ini dikabarkan kepada Rasulullah SAW beliau murka dan berkata:
"mengapa kamu mengejar beliau,mungkin beliau bercadang untuk menarik balik pengakuanya"

Kesimpulanya disini,seseorang yang membuat pengakuan ikrar,kemudia ketika hukuman dijalankan dan pengakuan itu ditarik balik ,maka hukumanya digugurkan. Hukum hudud terhadap kesalahan zina dan liwat boleh juga disabitkan dengan 4 orang saksi yang adil.Ini berpandukan Firman Allah di dalam surah An-Nur yang bermaksud:

" Dan orang-orang yang menuduh perempuan(termasuk lelaki)zina atau liwat dan tidak boleh mendatangkan 4 saksi ,maka orang yan menuduh itu dijatuhkan hukuman sebat sebanyak 80 kali.dan jangan diterimaa orang yang menuduh ini sebagai saksi kerana mereka ini adalah orang yang fasik."

Syarat-syarat sebagai saksi pula adalah seperti berikut:

1.Islam

2.Adil(tidak melakukan dosa besar dan tidak berterusan dengan dosa kecil serta tidak melakukan perkara yang menjatuhkan maruah)

3Lelaki(dalam kes zina dan liwat orang perempuan tidak boleh menjadfi saksi)

4.Setiap saksi mestilah melihat perkara tersebut pada masa yang serentak.

Dalam kes zina dan liwat para ulamak bersepakat bahawa ujian DNA dan tayangan video adalah tidak boleh dijadikan sebagai bukti untuk mensabitkan kesalahan.Walaupan begitu ujian DNA di bolehkan untuk mengugurakan tuduhan.

Jelaslah dari hujjah diatas bahawa pertuduhan yang dilakukan terhadap DSAI tidak diselesaikan mengikut kaedah yang telah ditetapkan oleh Islam.Dan inilah hujjah yang menjuruskan PAS menetang kezaliman yang dilakukan terhadap DSAI,walaupun satu ketika dulu DSAI adalah musuh no.2 PAS.....ini berpandukan Firman Allah yang bermaksud:

"Janganlah dengan sebab kamu bermusuhan kepada sesuatu kaum maka kamu tidak berlaku adil.Berlaku adil lah kamu ,kerana itu lebih hampir kepada Taqwa"....
Ingat-ingatlah....

Wallahua'lam.
sedutan dari jawapan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang ketika Majlis Dailog di kg.Gelugor ,Marang Terengganu-1999

Jul 7, 2008

Tahniah KaumKu, Aku bangga denganmu..

Tahniah, kaumku ( Wanita) turut bersama-sama didalam perhimpunan Protes, mulanya kami sekeluarga memang bercadang untuk sama-sama menyemarakkan lagi himpunan ini, namum apa daya, tugasan ini menghalang kami untuk sama-sama disana.Anak-anak pula bersekolah.

Namum begitu himpunan ini dikabarkan ada sedikit kecacatan kerana dibuat didalam tempat tertutup .Lagi mencemarkan bila ada nyanyian rock yang sangat menungkah dari hasrat dan niat suci itu.
Apa pun Kenangan terkena semburan gas pemedih mata berhampiran Masjid Jamek semasa himpunan BERSIH masih segar dalam ingatan....Syabas...Tahniah untuk Kaum Hawaku....

Tanggujawab kita terhadap Allah

Mendaulatkan Syariat Islamiyyah

Negara Islam ialah negara yang mendaulatkan Hukum Allah SWT, di mana ia mestilah dibuktikan dengan perkara-perkara berikut:

1. Syariat Islamiyyah hendaklah menjadi aqidah negara dan dari aqidah itulah ditegakkan Perlembagaan, Perundangan dan segala nizamnya.
Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Dia telah mensyariatkan bagi kamu tentang agama apa yang telah dipesankan dengannya akan Nabi Nuh, yang diwahyukan kepadamu dan dipesankan dengannya akan Ibrahim, Musa dan Isa agar kamu menegakkan agama dan janganlah kamu berpecah-belah tentangnya."

Jika negara itu dari awal-awal lagi tidak meletakkan Islam ke taraf tersebut seperti hanya diberikan tempat dan ruang di dalam Perlembagaan, di samping mengizinkan hukum-hukum lain mengatasi Hukum Islam maka ia dianggap syirik dan tiada nilai keIslaman yang sebenar di dalam kegiatan Islam atau yang bernama Islam. Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada Nabi-Nabi sebelummu, jika kamu syirik nescaya akan hapuslah amalan dan tentulah kamu termasuk di kalangan orang-orang yang rugi."

Apa yang tersebut bukanlah suatu kongkongan daripada keteguhan. Jalan yang ada di dalam Islam sudah cukup untuk memberi peluang yang seluas-luasnya kepada negara yang mengendalikan urusannya dan sebarang penerimaan yang lain adalah anggapan seolah-olah Islam ini tidak mempunyai kesempurnaan, Na'uzu billai min zalik.

2. Syariat Islamiyyah itu hendaklah diletakkan paling tinggi. Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."

Iaitu janganlah ada hukum atau undang-undang lain yang mengatasi hukum atau undang-undang atau mengatasi syariat Allah SWT dan Rasul-Nya SAW. Adalah bertentangan dengan Islam bahkan menipu rakyat apabila sesebuah negara menjadikan Islam sekadar agama Negara atau Islam dijadikan salah satu sumber rujukan sahaja dan sebaliknya mengamalkan perkara-perkara yang bertentangan dengan Islam.

3. Perlaksanaan yang syumul (menyeluruh). Sebagaimana yang di fahami, Islam adalah agama yang syumul dan sempurna. Ajarannya mencakupi segala aspek kehidupan seperti aqidah, syariah, akhlak dan nizam, kerohanian dan kebendaan, kepentingan individu dan masyarakat. Tiap-tiap aspek ini berhubungkait di antara satu sama lain. Tanpa perlaksanaan yang menyeluruh nescaya akan gagal untuk mengatasi segala masalah. Oleh itu wajiblah bagi Negara Islam itu melaksanakan sifatnya yang syumul.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa ada perkara-perkara yang dilakukan secara tadaruj (berperingkat) tetapi penerimaannya sebagai dasar negara secara menyeluruh adalah wajib. Islam tidak mengiktiraf penerimaan secara serpihan sahaja. Sesungguhnya melaksanakan Islam secara serpihan sahaja adalah suatu penyelewengan.
Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan oleh Allah. Dan janganlah kamu mengikut hawa nafsu mereka dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang telah diturunkan oleh Allah kepada kamu."

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Sesiapa yang dengan pertolongannya menghalang perlaksanaan hukum Hudud (kanun Kesiksaan) maka sesungguhnya ia menentang Allah pada hukum-Nya."

Jika membatalkan satu Hukum Allah di anggap menentang-Nya dan derhaka maka bagaimana dengan mereka yang membatalkan lebih dari satu?

Sebarang perlaksanaan Islam oleh Negara Islam hendaklah menyatakan dasarnya yang jelas, niat yang ikhlas dan perancangan yang betul dan tepat dengan syariatnya.

Tips: "Apa ertinya sebuah kerajaan dan pemerintahan jika tidak mendapat keredhaan Allah''

-Ingat-ingatlah-

Jul 5, 2008

Pelajar Tadika Khatam Quraan, Terbongkar!!!!!

Ini satu khabar yang diterima melalui email dari Putrajaya.
Baru-baru Kementerian pelajaran menerima lapuran dari semua negeri berhubung dengan sistem pendidikan J-Qaf.
Semua negeri diminta menghantar lapuran status pelajar tahun satu.
Antara lapuran yang dikemukakan ialah bilangan pelajar tahun satu telah khatam Al-Quraan.Semua negeri dikehendaki menghantar jumlah pelajar tahun satu yang telah khatam Al-Quraan.

Difahamkan lapuran pelajar tahun satu yang telah khatam Al-Quraan oleh Terengganu tidak sampaipun 50 orang.Ketika sessi pembentangan, timbalan menteri Pelajaran terperasan dengan jumlah itu.Beliau lalu mempertikaikan angka tersebut, kerana sebelum (tahun lepas) ini kerajaan Terengganu mendakwa lebih 700 pelajar tadika telah khatam Al-Quraan, bukan itu saja malah beratus-ratus papantanda memamparkan dakwaan tersebut."Kemanakah perginya pelajar Tadika yang berumur 6 tahun yang khatam Quraan melalui Tadika Yayasan Islam tahun lepas?"soal timbalan Menteri itu.

Dimaklumkan tiada sebarang jawapan kepada soalan timbalan Menteri itu.Semua yang hadir dalam majlis itu juga terpinga-pinga.

Persoalannya sekarang, ya kemana pelajar-pelajar tersebut menyambung pelajaran mereka di tahun satu, apakah pelajar Tadika Yayasan Islam yang seramai 700 telah khatam Al-Quraan itu tidak menyambung di sekolah Kebangsaan di Terengganu atau mereka ini meneruskan pelajaran tahun satu mereka di sekolah swasta yang tidak didaftar melalui Jabatan Pendidikan Terengganu?

Secara pribadinya, bagi saya dengan terdedahnya perkara ini, menjelaskan dan membongkarkan lagi pembohongan yang dilakukan oleh Kerajaan Terengganu melalui Yayasan Islam.

Projek ini adalah idea bekas MB Idris Jusoh bersama bekas Exco Islam Hadhari.
Namum begitu pembohongan dan penipuan ini nampak semacam hendak diteruskan juga oleh MB Baru ini, kerana sekarang ini dinaikan pula papantanda yang menyatakan lebih 3000 pula pelajar Tadika yayasan Islam yang khatam Quraan.

Kita semua maklum semenjak MB baru Dato' Ahmad Said menduduki kerusi tingkat 16 Wisma Darul Iman, tiada perkara baru yang dibuat walaupun telah melepasi edah 100 hari memegang jawatan tersebut.Tidak boleh tidak mungkin itulah sebabnya beliau terpaksa meneruskan ideal tersebut walaupun terpaksa menghadapi situasi yang tidak benar itu.



Kata Sahabat " Dunia kalau nak tipu,tipulah orang lain jangan tipu aku"


"Ingat-ingatlah"

Jun 30, 2008

Nostalgia Reformasi 1998-Penangkapan DSAI


mengingati saat-saat penangkapan Datuk Seri Anwar Ibrahim

Kenali Budak Yang Membuat Lapuran Liwat

Saiful Bukhari Azlan
(Bagaimana perasaan ibu,bapa, abang,kakak dan adik-adik beliau dan bagaimana pula perasaan saudaramara beliau!!!!)


Memang seekor MUSANG! Telahan awal yang dibuat oleh saya dan rakan-rakan lain tidak salah dan sama sekali BENAR. Kehadirannya di tengah-tengah bahang kempen pilihanraya umum ke-12 Mac lalu, memang memusykilkan saya dan teman-teman, yang mengenali siapa dia Saiful Bukhari. Posting seorang teman blogger dan juga sekampus, Najwan mengenai musang ini memang menepati ramalan. Musang ini akan membawa kemusnahan. Tetapi dalam kes ini, musang ini tidak hanya menggali kubur mangsanya tetapi kuburnya sekali.

Dia mendakwa diliwat oleh seorang pemimpin kanan parti pembangkang. Yang saya pasti, profil pemimpin ini pasti diketahui umum. tetapi bagaimana dengan profil si pendakwa tersebut? Saya pernah berjanji kepada diri untuk tidak mengaitkan diri dengan sebarang perbalahan anak muda yang menjadi lumrah dunia politik. tetapi hari ini, saya akan dedahkan “era kegemilangan” yang pernah dicipta Saiful Bukhari suatu masa dahulu.

Saiful Bukhari mungkin tidak perlu diperkenalkan lagi kepada pelajar-pelajar Uniten. Memulakan rentak seorang pemimpin sewaktu dipilih sebagai Ketua Pengarah Program Bakti Siswa Kemerdekaan 2006 ternyata memang menjulang nama beliau. Walaubagaimanapun tidak ramai yang tahu hakikat sebenar. Tentang ketelusan, kejujuran, dan sikap tanggungjawabnya sebelum, semasa dan selepas tamat program. Hampir dua tahun berlalu, tetapi saya masih jelas dengan semua cerita.

Tidak cukup dengan portfolio Ketua Pengarah Program yang hanya dianjurkan setahun sekali, Saiful kemudiannya merancang untuk tampak lebih berkaliber, lebih berkuasa. Dia kemudiannya bertanding di dalam pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar sesi 2006/2007. Dengan bilangan undi yang tidak boleh dibanggakan, beliau berjaya. Beliau dikatakan mempengaruhi beberapa ahli perwakilan lain untuk mengundi beliau sebagai Presiden (baca:PRESIDEN).Namun demikian, rezekinya sudah ditentukan untuk hanya menjadi Timbalan Presiden. Dia akhirnya terbang ke Filipina untuk menghadiri sebuah seminar anjuran Kementerian Pengajian Tinggi. Pelik tetapi benar. Seharusnya yang terbang adalah Presiden bukan Timbalan Presiden. Mungkinkah Saiful menggunakan aksesnya sebagai Pemuda UMNO atau agen orang kenamaan untuk melayakkan diri untuk mewakili seluruh institusi pengajian swasta? Dan episod kegemilangannya bermula setelah dia kembali ke tanah air.

Seperti seekor musang yang tidak pernah bersyukur dengan rezekinya, begitulah juga Saiful Bukhari. Portfolio sebagai Timbalan Presiden nyata tidak memberi kepuasan kepadanya untuk menjadi orang yang paling berkuasa. Entah di mana silapnya, Saiful tidak mempedulikan sama sekali tugas dan tanggungjawabnya sebagai wakil suara mahasiswa UNITEN. Jangankan tugas sebagai pemimpin, malah tugas sebagai mahasiswa juga diabaikan. Tetapi dalam pada masa yang sama, saya dimaklumkan oleh teman dari IPTA lain bahawa mereka kerap bertemu dengan Saiful, menghadiri beberapa perjumpaan pemimpin Institusi Pengajian Tinggi. Saya terkejut pada mulanya. Bagaimana anda boleh menghadiri perjumpaan yang membincangkan tentang nasib dan masa depan mahasiswa seluruh Malaysia sedangkan anda mengabaikan tugas utama anda, iaitu menjaga kebajikan mahasiswa Universiti Tenaga Nasional? Bertambah kekok apabila mendengar Saiful Bukhari ini memperkenalkan dirinya sebagai Presiden @ Yang diPertua (YDP) Universiti Tenaga Nasional. Bukankah ini tanda-tanda awal dia sememangnya gila kuasa?

Saiful Bukhari ini juga dilihat sebagai seorang yang gila publisiti. Dia hanya akan “bertanggungjawab” sekiranya program tersebut mendapat liputan media, akhbar dan orang kenamaan. Oleh sebab itu, beliau hanya memilih untuk menjadi Penasihat program. Untung kerana tidak perlu bekerja keras memikirkan flow program, penyediaan kertas kerja dan pelaksanaan program. Yang dia tahu cumalah - pasti dia akan ditemuramah dan namanya pasti terpampang di dada akhbar. Dan hari ini saya kira, cita-citanya untuk menjadi seorang “star” sudah tercapai. Kemusykilan saya semakin berganda apabila ditengah-tengah kempen PRU 12 yang lalu, dia berjaya menempelkan diri di setiap roadshow ceramah DSAI. Bagaimana tidak musykil, sedangkan beberapa hari sebelum itu, dia menghulurkan pelawaan kepada saya di laman Friendster, untuk bersama-samanya mengundi Barisan Nasional! Mungkin dia tidak tahu bahawa prinsip dan pendirian saya tidak serapuh dia. Alasannya hanyalah sekadar membantu seorang teman menguruskan hal-hal berkaitan di Pejabat DSAI langsung tidak masuk akal. Peralihan parti politik Saiful Bukhari ketika itu hanya mengundang bahana. Siapa tidak kenal Saiful Bukhari? Pendusta yang bermuka-muka.

Dia tampil menjawab dengan menyatakan bahawa dia bakal melanjutkan pelajaran di sebuah akademi penerbangan. Satu persoalan, atas pembiayaan siapa? Saya masih kekal dengan andaian bahawa Saiful Bukhari ini merupakan agen orang kenamaan yang bimbang kisah Malaysia-Mongolia-nya dibuka media. Kerana ingin menyelamatkan sang ketua, maruah sendiri sanggup dilapah. itulah harga kesetiaan yang perlu dibayar Saiful Bukhari. Menyelitkan diri di kawasan musuh dan akhirnya leher sendiri yang ditetak. Saya amat bersimpati jika inilah yang dicari-cari oleh manusia bernama Saiful Bukhari selama ini.

Kebimbangan kami nyata berasas. Saiful Bukhari telah mengeluarkan taringnya di saat-saat DSAI mula meletakkan kepercayaan ke atas dirinya. Saya mengakui kepintaran bermain yang dimiliki Saiful Bukhari, tetapi saya juga ingin ingatkan, sepandai-pandai tupai melompat akhirnya pasti akan tersungkur ke tanah. Buat Saiful Bukhari (jika anda membaca kenyataan saya ini), well done. Takziah juga buat keluarganya, adik perempuannya, dan alfatihah buat allahyarhamah bondanya.



Nota: Saya bertanggungjawab di atas setiap kenyataan dan ulasan saya mengenai Saiful Bukhari. Daripada dituduh pengecut dan tidak mampu membenarkan kebenaran dizahirkan, saya mengambil risiko ini. Saya tidak mungkin dapat membuktikan bahawa DSAI tidak melakukan perbuatan tersebut, tetapi sekurang-kurangnya kenyataan saya dan ulasan-ulasan pelajar Uniten lain dapat memberi gambaran awal mengenai siapa Saiful Bukhari ini. Saya tidak terkejut dia mampu bertindak sampai ke tahap ini. Saya tidak terkejut dengan kisah dia menikam kawan sendiri dari belakang demi mencapai kemahuannya. Malah saya tidak terkejut jika Saiful tampil dengan kenyataan bahawa dia dipergunakan untuk menutup keaiban ketuanya satu hari nanti.

Jun 29, 2008

Bersabarlah Wahai YB DS Wan Azizah Ismail

Klip video kenangan bersama Reformasi, bersabarlah kak Wan.
Kebenaran Mesti mendapat pertolongan Allah.

Jun 28, 2008

Sekalung tahniah Kepada TG Hj Hadi

Dalam kesibukan Tuan Guru Hj abdul Hadi Awang sebagai presiden, sebagai Ahli Parlimen Marang, sebagai Adun Rhu Rendang, sebagai Tok Guru, sebagai Jawatankuasa induk Gerakan Islam antarabangsa serta juga sebagai penulis kitab masih berkesempatan menerima undangan ke luar negara.
Disamping kuliah tetap di Masjid peninggalan ayahanda beliau di Rusila, beliau sebelum ini menyampaikan kuliah tafsir setiap malam khamis(rabu malam) di Masjid At-Taqwa Pekan Enam, Kuala Terengganu.Namum begitu dengan suasana dan perkembangan terkini, selepas pilihanraya umum ke-12, kuliah tafsir tersebut telah dipindahkan ke Masjid Jamek Pengadang Baru, Kuala Terengganu.
Sementara itu sebelum ini setiap sabtu ( malam ahad) awal bulan beliau menyampaikan kuliah maghrib kitab Ma'lim Fi Tariq( Petunjuk Sepanjang Jalan) tulisan As-Syahid Sayid Qutb, di Markas Tarbiyah, Taman Melewar,Kuala Lumpur.Menurut sumber yang terlibat dengan kuliah tersebut kini diberitakan ditangguh sementara kerana urusan membaikpulih dewan utama markas tersebut.Tuan Guru juga dijadualkan akan mengadakan kuliah maghrib di sebuah masjid di negeri Selangor.

Perkembangan mutakhir ini, sesuatu yang mengembirakan masyarakat Hulu Terengganu,Tuan Guru dijangka akan menyampaiakan kuliah di Pekan Kuala Berang, seminggu sekali bermula akhir Julai ini.Menurut berita yang diterima dari guru-guru yang rapat dengan "Rumah Hijau Kuliah di Kuala Berang ini hanya akan disampaikan oleh Tuan Guru ketika sidang Parlimen tidak berjalan.Kalau program ini berjalan seperti yang rancang, Tuan Guru akan menyampaikan kita Mustikal Hadith terbitan Jabatan Perdana Menteri.


Ini lah satu peluang besar kami di Hulu Terengganu untuk mengikuti kuliah Tok Guru secara dekat dan berkala.
Terima kasih diucapakan kepada Tok Guru, syabas kepada PAS Hulu Terengganu diatas usaha ini.Diharapkan kuliah ini mendapat habahan yang menyeluruh bagi masyarakat Kuala Berang dan sekitarnya.
Pagi ini 27 .6.2008- Diberitakan Tok Guru berangkat Ke United Kingdom atas jemputan Gerakan Islam dan pelajar Islam disana.


Ingat-ingatlah....

Majlis Fatwa : Mana Fatwa Anda ????

KEPUTUSAN Panel Kajian Syariah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang mengharamkan ‘Peraduan 100 Hari 100 Kereta’ anjuran Celcom kerana mengandungi unsur judi, sedikit sebanyak meleraikan kegelisahan dan keraguan masyarakat Islam.

Tindakan itu dilihat tepat pada masanya kerana masyarakat memang mudah terpesona dengan peraduan yang menawarkan ganjaran mewah tanpa memikirkan terlebih dulu sama ada sesuatu peraduan itu mematuhi syariah atau sebaliknya.

Namum sehingga kini majlis fatwa belum lagi mengeluarkan fatwa atau menasihati orang-orang besar negara supaya menghidari maksiat.

Apakah majlis Fatwa merasakan ini semua bukan tanggujawab? bukan Hukum?


Majlis Fatwa atau majlis mufti atau apa-apa badan agama didalam kerajaan mesti mengambil satu tanggujawab untuk memastikan perakara-perkara seperti ini tidak akan berlaku lagi dikalangan pemimpin.
Bila ianya berlaku dikalangan pemimpin sudah pasti ianya dilihat oleh rakyat, rakyat yang jahil sudah semesti melihat dengan tidak merasa apa-apa kesalahan, lalu ianya menjadi ikutan si rakyat.

Paling tidak sepatah komen dari mufti Perlis , sebagai ingatan sudah pasti ia dapat menjadi pengajaran untuk diambil iktibar.


Penganut fahaman Hadhari Pasti akan marah sekiranya perkara diatas dikatakan sebagai pegangan hadhari, akan tetapi itu lah hakikatnya.

Ingat-ingatlah....Allah tidak memungkiri janji.

Berbohong jadi amalan pemimpin negara

Is Zack

Rasulullah ditanya para sahabat dalam suatu majlis: "Wahai Rasulullah, adakah orang mukmin itu bersifat penakut?" Jawab Baginda : "Ada." Sahabat bertanya lagi: "Adakah orang mukmin itu bersifat kedekut?" Baginda menjawab: "Ada." Sahabat bertanya lagi: "Adakah orang mukmin itu bersifat pembohong?" Rasulullah menjawab: "Tidak!"

Sedutan hadis di atas memberi gambaran bahawa kebarangkalian ada di antara orang-orang mukmin yang bersifat penakut dan kedekut. Namun Rasulullah s.a.w. mengatakan bahawa seseorang mukmin tidak sama sekali akan bersikap pembohong.
Akhir-akhir ini rakyat Malaysia telah 'dianugerahkan' dengan siri-siri pembohongan pemimpin utama negara.

Sebelum PRU12, Perdana Menteri ditanya para wartawan adakah esok akan berlaku pembubaran Parlimen? Maka dijawab oleh PM tidak sama sekali. Keesokannya Parlimen dibubarkan!

Timbalan Perdana Menteri semasa kempen PRU12 mengatakan bahawa kerajaan sama sekali tidak akan menaikkan harga petrol dan diesel walaupun kenaikan itu berlaku di seluruh dunia dalam masa terdekat. Akhirnya kita saksikan hari ini rakyat dihadiahkan dengan kenaikan menggila daripada RM1.92 kepada RM2.70 seliter petrol dan daripada RM1.58 kepada RM2.58 seliter diesel.

Beberapa hari sebelum kenaikan bahan bakar ini, Dato Shahrir Samad selaku Menteri Hal Ehwal Pengguna menyatakan kenaikan petrol dan diesel dijangka berlaku pada bulan Ogos ini. Dua hari selepas kenyataan dibuat, petrol dan diesel telah dinaikkan tanpa diberi peluang untuk rakyat membuat persediaan.

Tiga situasi di atas membuktikan ciri-ciri munafik pemimpin utama negara. Mereka seolah-olah melakukan sesuatu yang di luar kesedaran. Keputusan-keputusan yang dibuat boleh diibaratkan sebagai 'mengigau' kerana jelas tidak konsisten dengan sensitiviti rakyat bawahan.

Seumpama kita menyaksikan larangan penjualan bahan bakar kepada kenderaan asing. Selang beberapa hari larangan itu ditarik balik. Sungguh cepat dan sungguh tidak konsisten sesuatu keputusan yang melibatkan kepentingan rakyat dibuat seolah-olah mereka sedang menguruskan sebuah keluarga di rumah!- tajdid

Ingat-ingatlah.....Allah tidak pernah memungkiri Janji...

Jun 27, 2008

Matlamat Meruntuhkan Jahiliah Moden

Entah mengapa sejak akhir-akhir ini pula timbul soal pertemuan dan perbincangan antara PAS dan Umno demi ketuanan Melayu.

Saya tidak nampak sedikit pun ruang yang ada jika bermatlamatkan ketuanan Melayu.Kalau pun mungkin berlaku, ianya merupakan perbincangan tidak rasmi, sekadar perbincangan di lobi parlimen atau di ruang balai berlepas KLIA sahaja.

Untuk apa PAS diajak berbincang? matlamat PAS sudah jelas, bukan sekadar umno, malahan DAP dan PKR juga tahu matlamat PAS.

PAS tidak pernah gila untuk membentuk kerajaan, kalau kegilaan untuk memerintah itu menjadi matlamat, PAS tidak mungkin ditendang keluar dari BN pada tahun 1977 dahulu.
PAS ditendang keluar kerana mempertahankan prinsip Perjuangannya lalu ia ditendang BN.

Kata-kata ucapan Presiden masih segar diingatan ketika PAS memerintah Terengganu 1999-2004 " Kami rela kalah di Terengganu kerana kami melaksanakan Islam, kami rela ditolak oleh rakyat kerana kami melaksanakan tuntutan agama"

Oleh itu sekiranya ada beranggapan bahawa matlamat PAS untuk menjadi Kerajaan dan duduk di kerusi embuk, sudah mestinya andaian itu salah.
Matlamat PAS adalah untuk mencari keredhaan Allah( Mardhatillah), apa lah ertinya mendapat sebuah kerajaan, sedangkan ianya tidak mendapat redha Allah, apalah ertinya memerintah kalau ianya di murkai Allah.
Kita bersama PAS adalah untuk meruntuhkan Jahiliah yang di bawa semula oleh puak-puak sekular, tidak mungkin sama-sekali kita meruntuhkan jahilliah ini dengan kita mendirikan satu jahillaih yang baru.

ingat-ingatlah.......