Apr 20, 2009

Padi : Kampung kita pun tak dok YB

YB Rozi Mamat orang kampung Chapu[kalau dok silap] kini tinggal di bandar Kuala Berang, merupakan Pengerusi Pertanian dan Industri asas tani, hari ini menegaskan bahawa kerajaan negeri tidak akan membenarkan mana mana tanah padi di negeri Terengganu di tukar kepada perumahan atau tanaman lain.

Tak tahulah pulak kenyataan beliau itu dibuat secara sedar atau tidak yang sekarang ini sudah tiada lagi penanaman padi secara besar-besaran di Terenganu, kecuali di daerah Besut sahaja.

Mari kita fokus di kampung kita, sekitar kampung Pauh, kg.Gaong , Kg Telaga dan Kg.Tajin pun dah tiada orang tanam padi, semua sudah naik banyak rumah.Lihat sendiri di depan rumah Yb Zawawi pun adalah beberapa kerat yang tanam padi.Itu pun taliair besar zaman kita sekolah dulu pun dah jadi sempit.
Mari pulak kita tengok di sekitar Kuala Ping, Baong, Pasir sipo dan Tok Lawit, pun dah berapa kerat tanam padi, banyak naik rumah dah.Rumah salah seorang pengerusi JKKK pun dalam sawah padi.
Saranan saya sebelum YB rozi keluar kenyataan tersebut, elok rasanya dibuat kajian dulu, sebab apa orang Hulu kita dok minat tanam padi?Sebab masa zaman tok nenek kita dulu mana ada taliair di hulu Terengganu, tapi orang ulu tetap juga tanam padi walaupun padi uma(padi bukit) sekarang ni kenapa tidak?
Jawatankuasa Pertanian negeri melalui agensi masing-masing seharusnya membuat kajian setempat bagi mencari punca kenapa orang Terengganu tidak berminat menanam padi lagi.
Sebaiknya kajian ini dibuat mengikut suasana geografi setempat mengikut daerah .
Sebagai pemulaan elok sangat kalau YB mulakan di hulu Terengganu, di kg.Telaga, Gaong, Tok Lawit, Pasir sipor serta Tok Lawit, ini kawasan YB, biar ada bermula di kawasan sendiri dulu.
Setahun YB jadi exco pertanian, tidak ada lagi yang dapat di banggakan oleh orang mukim Hulu Telemong. YB kena buat sesuatu agar paling tidak pun ada jasa kepada orang kampung YB.
Manalah tahu kut esok atau lusa MB Terengganu bertukar tangan atau DUN Terengganu di bubarkan, tidak mustahil selepas itu YB bukan lagi exco atau mungkin juga YB tidak disenaraikan terus.

Fikirlah untuk membuat sedikit jasa kepada orang Hulu Telemung, urang kapaung kite.....


2 comments:

Pauh United said...

dok rok cetong exco cap ayam ni

Anonymous said...

Pandar ngat.....zamang demer pretoh wak mnderr...bijok laa tuu...berpikiran tinggi arr tuu....suruh org buat senang je...time dia pretoh dok wak mnder ponggg....tu yb wahid endut wakah pelang kata....wak dok stabuk amerr...kutuk org aja lebeh....wak gok duluu baru arr ada kredibiliti nok kutuk2 org...cakak atah modar org kater...bila nok beruboh dok ahu....org ulamak ulamak etekk....