Oct 19, 2009

Beberapa catatan yang tak seronok di ijtima'


Lumrah manusia memang suka dipuji-puji. Akan gembira dan besar hatilah bila di puji, akan kecewa dan cepat marah beli di Komen dan diberi pandangan.


Beberapa catatan yang sempat saya tulis yang perlu diberi perhatian untuk ijtima' kali ini.

Namun begitu syukur dan tahniah kepada penganjur kerana PAS telah kembali berijtima' di Pengkalan sendiri.


Beberapa catatan yang sempat ditulis untuk diberi perhatian oleh penganjur:


1. Pentas utama sangat sempit, nampak sangat sehingga kelihatan pergerakkan pimpinan sangat terbatas.


2. Susunan kerusi peserta amat tidak urus dengan betul, sepatutnya masih boleh dimuat dengan banyak kerusi.


3. TV cc tidak disediakan secukupnya, dalam kawasan yang seluas itu hanya disediakan hanya 4 cc tv. Ramai yang tidak dapat melihat perjalanan ijtima'.


4. Pertugas pertugas yang berligar-ligar disekitar pentas seringkali membuattumpuan peserta terganggu.

5. Pertugas -pertugas lelaki tanpa segan silu merokok di tepi pentas.


6. Kebetulan Muslimat di letakkan dibawah asrama lelaki Kudqi, asrama lelaki tersebut amat kotor dan jijik.Sepatutnya sebagai tempat penginapan bakal-bakal ulama' tempat tersebut menjadi amat bersih dan selesa.[ditangga bangunan dipenuhi kotoran termasuk rambut yang digunting]


7. Kain layar sebelah muslimat tidak di dirikan dengan sempurna dan seringkali terbalik, saya sempat membilang layar tersebut terbalik sebanyak 6 kali dan hampir-hampir terkena barisan hadapan muslimat.[ PAS sedangmemainkan isu stadium dan masjid runtuh di Terengganu]


8. Buku ucaputama tidak dibahagi secara rata, akhirnya buku-buku menjadi terlebih, adik-adik nisa' perlu diberi taklimat yang sempurna didalam membahagikan buku-buku tersebut.


9. Makanan yang berlebihan, ini juga tidak diagih dengan sempurna. Mungkin kerana tugas pengagihan hanya diserah kepada pelajar Kudqi, sebelum ini tugasan tersebut di berikan kepada Unit Amal.


10. Pengendalian lalulintas juga telah diserahakan kepada unit amal yang masih baru, sementara anggota Unit Amal yang berpengalaman telah balik awal.


11. Seawal ijtima' bermula kawalan keselamatan kelihatan agak tersusun, namun selepas majlis perasmian oleh presiden suasana jadi terbiar.


12. Meja urusetia menjadi kosong selepas waktu zohor, maka tiadalah tempat untuk membuat rujukan dan pertanyaan kecuali di pentas utama menjadi tempat bertanya.


13. Kabel dan wayer tidak pasang dengan baik, berteraburan, hingga menggangu perjalanan.


14. Segelintir pertugas bersembang dan berbual-bual ditepi pentas dengan nada yang tinggi.


15. Tandas sementara juga agak tidak selesa, terutama kami yang bergelar muslimat.


16. Tiada keselarasan antara surau dan majlis, ketika peserta berucap bilal terus azan dan sedikit terganggu, atau pun kenapa ucapan peserta dimulakan selepas selesai azan zohor dan asyar. Tak kiralah macamana, yang penting ada penyelarasan.


17. Peserta masih tidak prihatin dan masih juga tidak berdisiplin dengan sampah.


18. Alat pembesar suara juga sekejap jadi sekejap tak dengar.


19. Ada pimpinan yang meninggalkan majlis seawal ijtima' bermula lagi.


.....maaf , tulisan ini amat berat untuk dicatat, tapi ku kuatkan juga hatiku ini untuk menulis kerana aku tahu dan semua peserta ijtima' sudah tahu " Berubah untuk kemenangan Islam".

Siapa yang mesti berubah? dibahu kita lah mesti berubah.


3 comments:

Anonymous said...

silap tu... kemenangan PAS la....

Anonymous said...

AMAT SETUJU DENGAN KOMEN ANTE

kluz said...

Tahniah.. Kesedaran macam ini yang diperlukan.. melihat dalam diri sendiri.. diri kita bukannya semua baik dan orang lain bukan semuanya tidak baik..