May 23, 2009

Kekuatan Muslimat

Muslimat terkenal dengan keindahan, kecantikan, dan keelokan Akhlak. Muslimat juga sebagai perhiasan dunia. Lelaki lemah tanpa seorang wanita, Nabi Adam sendiri tidak mampu menempuh hidup tanpa Hawa. Berlandaskan Iman dan kekuatan bergantung dengan Allah. Kuatnya seorang muslimat.

Kisah Rasulullah dengan Siti Khadijah, patuh dan taatnya kepada suaminya. Sanggup berkorban harta dan nyawa mempertahankan Rasulullah ketika baginda dimusuhi oleh kaum keluarga sendiri kerana menyebar ajaran bukan dari keturunan keluarga iaitu agama Islam. Siti Khadijah mendampingi baginda ketika dalam ketakutan. Menghantar makanan ketika baginda pergi beruzla. Bagaimana kita sebagai pejuang agama pada hari ini berperanan di kalangan wanita . Itulah kekuatan Muslimat. Pengorbanan Siti Khadijah boleh diaplikasikan pada hari ini.

Ana sebagai muslimat belum tentu mampu untuk menandingi kekuatan srikandi-srikandi Islam di zaman Rasulullah. Berpegang teguh dengan tali Allah, dalam kuthbah terakhir Rasulullah ada menyebut bahawa berpeganglah kamu dengan tali Allah, iaitu Al-Quran dan As-Sunnah, nescaya kamu tidak akan sesat. Bagaimana seorang muslimat dalam perjuangan.

Kisah melalui teladan. Haulah juga merupakan salah seorang srikandi yang pernah keluar berperang bersama Rasulullah. Bagaimana Haula mengatur strategik sehingga tiada seorang pun yang mengetahui bahawa mujahid yang ikut berperang memakai purda adalah seorang srikandi.

Selain itu, Kisah ini berlaku di antara Rasulullah dengan seorang srikandi. Namanya Asma. Asma antara golongan muslimat yang mampu bersuara kenapa muslimat tidak boleh keluar berperang. Kami pun nak dapat pahala. Kenapa kami perlu duduk rumah dan memenuhi kehendak suami dan mengurus anak-anak di rumah. Walhal muslimat juga diperlukan dalam perjuangan ini.

Kita sebagai muslimat boleh jadikan peranan dan kekuatan muslimat zaman dahulu.

Wanita Alaf Baru. Ramai wanita-wanita yang boleh jadi role model pada muslimat pada masa kini. Bagaimana Rosmah Mansur (RM) boleh mempengaruhi PM untuk membuat keputusan dalam politik Malaysia. Sehingga idea-idea bernas RM boleh digunakan dalam mencanang gerak kerja dalam berorganisasi.

Ustazah Noridah, Muslimat yang bergiat aktif dalam Tarbiyyah Muslimat. Juga boleh dijadikan suri teladan. Keluar mempertahankan hak wanita berlandaskan syarak. Mengatur strategik untuk membimbing muslimat-muslimat yang ada pada hari ini untuk bergiat aktif dalam pelbagai bidang. Walaupun dalam masa yang sama berperanan sebagai Ibu, Isteri dan muslimat. Pengurusan masa juga penting untuk mendapatkan kekuatan muslimat.

Malangnya, Idea Feminism memesongkan pemikiran terhadap muslimat. Kisah Aminah Waduq, di mana dia mempertahankan hak wanita, dan menyamaratakan wanita dengan lelaki. Buktinya dia sendiri pernah menjadi imam bermakmumkan lelaki dan wanita. Adakah ini kekuatan sebenar seorang muslimat. Oh tidak..!!! Ini boleh menjejaskan "framework of women" sekiranya lebih ramai muslimat bersifat seperti Aminah Waduq.

Perbezaan muslimat zaman Rasulullah dengan sekarang jelas menunjukkan bahawa muslimat juga ada kekuatan. Jangan disangka tangan yang lemah tidak mampu menggoncang dunia. Mengajak diri sendiri di samping mengajak orang lain untuk memperbaiki diri. Kesempatan ini ana ingin berkongsi sedikit pengalaman bagaimana dikatakan muslimat itu membimbing suami. Bukan menjadi perosak kepada pejuang-pejuang mujahid. Bukan mudah untuk menjadi muslimat yang baik. Namun kita boleh dapatkan kuasa Muslimat Power jika kita meletakkan Islam di atas. .

Bangkitlah sahabatku para mujahadah...Ayuh

3 comments:

Anonymous said...

cakkak buleh belaka......

Budak Temir di Polisas said...

dia dok cakkap pong, dia tulihhh je, mung tu dok reti baser

Unknown said...

salam... tumpang tanya?... kah..kah..kah