May 25, 2009

Sidang Media Pertandingan dalam PAS


Semenjak tahun 2003, Muktamar Pas telah memerhatikan pertandingan didalam jawatan timbalan Presiden PAS.Jawatan itu mula dipertandingkan selepas ianya dikosongkan oleh Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang yang memenangi jawatan Presiden tanpa bertanding.


Tahun ini Pas sekali lagi akan berhadapan dengan muktamar pemilihan, seperti pemilihan yang lepas juga jawatan timbalan presiden terus menjadi perhatian umum, kerana yang memegang jawatan tersebut adalah orang yang yang menggantikan presiden dimasa akan datang.Timbalan Presiden PAS juga adalah yang bakal menggantikan Presiden didalam sesuatu sidang gerakan Islam Dunia sekiranya Presiden sendiri keuzuran.


Sebelum ini 2007, walaupun nampak sengit juga pertandingan jawatan ini,namun ianya tidak lah sampai ketahap apa yang berlaku sekarang.


Tulisan ini bukanlah hendak mempertikaikan calon yang bertanding, baik samada Dato' Husam MUsa, Hj Mohamad Sabu dan Ustaz Nasaruddin Mat Isa.Apa yang sangat memeranjatkan ialah budaya baru dalam PAS. Sebelum ini walaupun ada perlawanan 3 penjuru juga untuk jawatan timbalan Presiden, namun belum ada lagi sejarah yang calon calon yang bertanding membuat sidang media secara besar-besaran.


Apa yang menyedihkan dalam sidang Akhbar tersebut digunakanlah untuk menonjolkan diri.

Apa perlu sidang akhbar tersebut? para wartawan bukanya perwakilan.Apa guna kita hebohkan kepada media ? bukan nya kita bertanding melawan jawatan PM Malaysia.


Selama ini kita marahkan TV3, TV9, Bernama, Utusan Malaysia, Berita Harian, kini kita panggil mereka untuk siarkan kenyataan kita sekaligus untuk tonjolkan diri dikaca TV.

Yang paling menyedihkan pula kita berbohong didepan media dengan tidak menyiarkan sepenuhnya keputusan Muktamar ke-54. Dalam sidang media tersebut Husam menyebut bahawa beliau menerima percalonan Timbalan Presiden kerana mendokong keputusan Muktamar lalau “memperkasakan pakatan rakyat " Namun muktamar 54 telah mengambil keputusan berikut:

"“memperkasakan pakatan rakyat dan membuka pintu perbincangan dengan mana-mana pihak termasuk UMNO".
Budaya apakah dalam Jamaah kita hari ini.



No comments: