May 22, 2009

Hishamudin gagal damaikan 2 puak bertelagah


Pertemuan lebih dua jam antara Ketua Perhubungan Umno Terengganu, hishamuddin Hussin bersama ketua umno bahagian negeri Terengganu serta pertemuan dengan semua Adun BN Terengganu belum lagi menunjukkan akan ada jalan penyelesaian dalam krisis tersebut.

Dalam pertemuan bersama semua Adun Umno. menurut satu sumber, Rasol Wahid Adun Ajil telah menjadi jurucakap kepada kumpulan Idris Jusoh.Membongkar dan mendedahkan kegagalan Ahmad Said dibantu oleh Adun Bukit Besi Din Adam serta Adun Paka Zakaria Abdullah.
Sebenarnya bagi Puak Ahmad Said kemelut dan krisis ini dianggap selesai sekiranya semua penentang Ahmad Said menaikkan bendera putih dan menghulurkan perdamaian dengan memberi sokongan tanpa belah bagi kepada Ahmad Said.
Sementara penyelesaian bagi penyokong Idris Jusoh pula ialah dengan Ahmad melepaskan jawatan MB dan jawatan tersebut diserahkan semula kepada Idris Jusoh.

Walaupun Ahmad Said seringkali mendakwa bahawa beliau adalah MB yang mendapat sokongan penuh dari Istana, bagi "10 budak hitam" harapan besar diletakkan dibahu pimpinan Umno pusat untuk mengusahakan agar Idris dapat semula bertahkta di tingkat 16.Kegagalan Abdullah Badawi mendapat perkenan sultan bagi mengekalkan Idris Jusoh sebagai MB sebaik BN berjaya meneruskan kemenangan di Terengganu selepas PRU 12 , membuatkan mereka sangat-sangat mengharapkan agar selepas peralihan kuasa antara Najib dan Abdullah merupakan sinar baru bagi mereka.Sebab itulah isu ini timbul meledak semula baru-baru ini.

Lebih sinis, salah seorang dari 10 hitam berkata " Masa kan Najid tidak mampu melakukannya di Terengganu, sedangkan di Perak semua orang tahu adalah usaha beliau"
Dengan ketiadaan pengalamannya Hishamuddin menerajui umno negeri, dirasakan amat sukar bagi beliau untuk menyelesaikan episod kemelut ini.Hishamuudin walaupun merupakan naib presiden umno namun tahad penghormatan 2 puak yang bertelagah ini tidak lah setinggi mana, kata orang Terengganu 'padamnya heh je'.

Sesungguh apabila usia itu terlalu lama, pasti akan adalah penyakit-penyakit kronik yang menimpa seterusnya menuju ajal yang nyata, begitulah dengan umno sebuah parti yang juga merupakan makhluk Allah, pastinya ia tidak kekal, malah sejarah dunia telah membuktikan bahawa kerajaan yang lebih besar dari UBN malah lebih lama memerintah berbanding UBN akan kecundang hancur juga apabila tiba masanya.

No comments: