Dec 29, 2009

Dr Rosli Allani : Ulama' Wajib Nasihat Beliau.

Dr Rosli Allani Abdul Kadir, adalah bekas ketua Penerangan DPP Kelantan, juga bekas pegawai khas (PA ) Datok Haji Husam Musa exco Kerajaan negeri Kelantan.

Hari ini heboh diperkatakan manusia yang bernama Dr.Rosli ini telah mengingkari perintah Mahkamah Syariah supaya bermufarakah (tinggal berasingan) susulan kesahihan perkahwinan mereka diragui .


Pada 21 Disember lepas, Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu telah mengarahkan mereka tinggal berasingan sementara (mufarakah) kerana meragui perkahwinan mereka yang dikatakan dilakukan oleh satu sindiket di sebuah masjid di Selangor.


Rosli dan pasangannya Noor Illani Mohd Nor dikatakan masih tinggal bersama di sebuah rumah di Jalan Long Yunos di Kota Bharu walaupun mendapat perintah mahkamah supaya bermufarakah.

Sepatutnya perkara ini tidak beterusan begini, kemana pergi orang alim di Kelantan? kenapa tidak menasihati beliau? walaupun mungkin beliau telak meletakkan kedua-dua jawatan diatas , beliau tetap dikenal sebagai orang pas.

Ketua Pemuda Kelantan, YB Ustaz Abd Latiff A.Rahman dan iparnya naib ketua Pemuda YB Ustaz Ahmad Attiqullah Baihaki sepatutnya memberi nasihat lebih awal kepada Dr.Rosli dalam perkara ini.Tunjukan lah kesepakatan kita dalam Dewan Pemuda PAS Kelantan, jangan biarkan beliau terus diburu dan melarikan diri bersama isteri muda beliau itu.

Kalau dibiarkan berterusan, perkara ini akan berlarutan, Dr.Rosli telah mengkari keputusan mahkamah, beliau mungkin diburu dan ditahan. Mahukah kita sahabat itu dilakukan begitu dengan kita tidak bertindak membantu untuk menyelamatkan beliau dunia dan akhirat.

Kalau betul beliau merasakan beliau berdua betul dan benar, sabar serta tunggulah perbicaraan, kita faham mungkin Dr. Rosli ada masalah besar dengan bapa mertuanya. Tetapi Dr. Rosli kena hormati kepurusan mahkamah syariah itu.


Dr. Rosli Allani adalah antara yang lantang mendesak supaya menantu Tok Guru sdr Ariffahmi meletak jawatan serta merta. Beliau juga dikatakan antara kelihatan hadir memberi sokongan kepada blogger Kickdefella semasa membuat sidang media selepas dipecat dari PMBK. Dr Rosli jugalah antara orang yang lantang mengkritik Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat di Seminar PAS yang mempertikaikan tulisan jahat Dr.Aziz Bari.


.

13 comments:

Anonymous said...

Tak ape, Nik Aziz boleh halalkan kaedah perkahwinan sindiket dan kawin siam Dr Rosli, sebab dia ahli Pas. kalau dia ahli umno, dah tentu haram! Tak ap, tak apa!

Tantawi Ketua Pemuda Pas pun tak kata apa2 pun, maknanya halal lah tu.

Lain le pulak Rohaizat calun Umno kat Penang dulu, dia kan bukan ahli Pas, jadi sah le tak halal.

Kan undang2 Islam Pas macam tu.

Anonymous said...

Husam kahwin dua, tak ada sapa pun kecoh!

Kalau ulama2 Pas tak poligami dan tigagami, tak hebat le!

Anonymous said...

"Sepatutnya perkara ini tidak beterusan begini, kemana pergi orang alim di Kelantan?"

Jawapan:

Semua orang alim di Kelantan sedang sibuk nak jadi kaya, nak cari projek, nak minta kawasan balak, nak cari bini nombor 2, mana ada masa nak nasihatkan Dr Rosli. Mengapa?

Jawapan:

Semua orang alim di Kelantan pun bercita2 macam Dr Rosli, nak bini baru. Mengapa?

Jawapan:

Itulah lumrah pemimpin2 Pas sekarang. Tak percaya? Tanya lah Rosli, Husam, adun Melor dan orang2 yang sewaktu.


Penafian:

Kalau ada pemimpin2 Pas yang tak berhajat nak pasang bini baru, dia memang HIPOKRIT.

Anonymous said...

Tetapi Dr. Rosli kena hormati kepurusan mahkamah syariah itu.


- dia belajar dari Anwar Ibrahim lah. Kalau keputusan mahkamah menyebelahinya dia kata mahkamah adil, telus. Kalau keputusan mahkamah sebaliknya, dia akan kata hakim BN, mahkamah salah, konspirasi Najib, Ulamak Qurdawi sokong dia.

Biasalah tu...

Baka Wali Songo said...

Bola lari dari undang-undang dunia, boleh lari dari apa mertua, tetapi boleh lari ke dari hukum hakam, dari dosa.

Kahwin pakai sindiket sah ko tidak. Kata orang Pas alim belaka, benda ni pun tak tau.

Si perempuan gatal puki tu tau ke tdak, antara manusia yang akan Huraisy cari di akhirat nanti adalah anak yang derhakakan ibubapa. Huraisy itu adalah kala jengking dari neraka (sila rujuk blog Melikapakjanga).

Kerana 'palat' untuk hilangkan 'gatal puki' sanggup bakal berlawan dengan Huraisy di akhirat nanti.

Tindakan ikut rasa sedap 'palat' dengan 'puki' benar-bnar jahanamkan imej Pas, malah Jabatan Hal Ehwal Islam Kelantan pun dilihat cuba dipersenda, inilah namanya orang Pas kelas hampas, kerana palat dan puki tan kira apa jadi pada iej parti.

Nak kawe 100 orang pun orang tak akan peduli kalau caranya halal. Ini bukan sahaja bapa mertua (wali) mutlak yang pertikai, mahkamah juga kata kena mufarakah, tapi masih lagi ingkar. Manusia jenis apa ni?????????????????.

Ramai ko sei orang lagu ni dalam Pas???????????????????????????

Anonymous said...

Belacak said...
Salam bro

Dulu semasa PRK Pematang Pasir, TANTAWIE (Ketua Pemuda PAS) pernah mengeluarkan kenyataan akan membantu keluarga isteri kedua calon BN, (yg didakwa kawin secara sembunyi) untuk mendapatkan bantuan guaman.

Sekarang kita menyeru Tantawie agar dapat memberi bantuan guaman kepada ibu bapa isteri kedua Dr Rosli agar mendapat pembelaan juga!.

Sekarang... Doa Tuan Guru N.ajis sudah terbalik ke?

Anonymous said...

Penipuan ditutup dengan penipuan.

Itulah strategi ulama2 PAS bila masaalah terdedah.

Dari isu bai'ah talak tiga,isu nepotisme,kronisme,isu ahli kahwin sindiket,isu haji balak,isu hudud,isu negara Islam dan banyak lagi.

Memalukan.

Anonymous said...

PANAS..PANAS...PANASS....

mamatkeling said...

Dok panas mana cuma nak tutup isu enjin Kapalterbang hilang je.Dok gitu eh?.....

Anonymous said...

Sejahat2 puak UMNO Bung Mokhtar ni berbini dua, dia nikah ikut peraturan dan tak nikah kat Kalimantan...


SeAlim2 puak PAS Dr Rosli ni berbini dua, dia main sindiket lepas tu kawin kat Siam, lepah tu bawa lari anak betina orang....


Dasyat dasyat dasyat teladan ahli Pas....Tuan Guru pun diam saja, tanda halal lah tu...


wat the fish

Anonymous said...

Puan,


"Dr Rosli Allani : Ulama' Wajib Nasihat Beliau."


Sehingga hari ini dah tahun baru ni, sudah adakah para Ulama' Pas yang sudah nasihatkan Dr Rosli? Apakah nasihat2 itu?

Oleh kerana perkara ini WAJIB NASIHAT, tolong beritahu adakah ada ulama' Pas yang kata tak wajib?

Anonymous said...

Ni nasihat wajib dari Pemuda PKR:

Oleh S.A Najmuddin

Kuala Lumpur -- Selepas kes berkahwin ikut sindiket, seorang lagi pemimpin muda parti pembangkang ditahan kerana melakukan jenayah.


Kali ini, ia membabitkan pemimpin muda Parti Keadilan Rakyat (PKR) berhubung kegiatan pengedaran dadah.

Perkara ini dinyatakan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kelantan, Superitenden Mad Azri Othman kepada Astro Awani yang mengesahkan penahanan itu dibuat mengikut Akta Dadah Berbahaya (Langkah-langkah Pencegahan Khas) 1985 yang membawa kepada penahanan

Menurut laporan tersebut, Polis Kelantan telah menahan Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Azmi Ismail selepas disyaki terbabit dalam kegiatan pengedaran dadah dalam satu operasi di Padang Tembak, Pengkalan Chepa pada 23 Disember lalu.

Azmi yang juga Ketua Keadilan Bahagian Pengkalan Chepa kini ditahan di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD), Kota Bharu untuk siasatan lanjut.

Dalam operasi itu, polis turut menyita sebuah kereta mewah jenis Mercedes Benz dipercayai milik Azmi.

Lebia Mengkorang said...

Iyullah bala namanya. Oleh itu jangan doa dan melabelkan orang sebarangan. Allah balas tunai di dunia. Patutnya yang jahil dodoakaj akgar dialim, yang jahat didoa aan bertaubat dan jadi baik dan insaf.

Jangan kita jah nak alim, nak jadi baik, orang yang jahil kita biar terus jahil, kemudan bila mereka buat sesuatu dalam keadaan jahil kita doakan kemusnahan. Tak kena sakan dari sudut Islanya.