Jan 24, 2010

Siti Faridah Bertaubat di Masjid Rusila 7

Bab 3 SAYA BERTAUBAT Bah. 1


Tiga tahun yang lalu, oleh sesutu keadaan kami sekeluarga berpindah ke Terengganu ini dari bandar besar yang indah lagi ramai, iaitu Kuala Lumpur.

Kehidupan di bandar Kuala Lumpur , semua orang mengetahui, adalah penuh dengan kesibukan. Tetapi yang sangat terasa bagi diri saya, dimana pun kehidupan dalam bandar besar, adalah cara hidup berpura-pura, cara hidup yang tidak jujur yang banyak diamalkan oleh manusia.


Saya pun tergolong dalam kumpulan tersebut.
Orang perempuan seperti saya, mempunyai suami yang dikenali ramai, pada lahirnya menjadi kesenangan dan kebanggan. Siapa tidak bangga dan gembira jadi isteri orang yang dikenali ramai? adalah lumrah dan menjadi impian setiap wanita supaya dia jadi isteri orang kenamaan, isteri orang kaya, isteri orang berpangkat dan dengan itu, dia langsung akan jadi orang terkenal pula, malahan dia boleh jadi pujaan orang ramai .

Setiap wanita dimanapun dia berada, apapun keadaanya, selalu menginginkan, jika dia menghadiri sesuatu majlis , dia akan jadi tumpuan mata hadirin, jika dia berjalan, mata orang akan tetumpu kepadanya, jika dia dalam satu majlis, minat orang lelaki dan perempuan terikat dan terpikat kepadanya.

Setiap wanita menginginkan agar dirinya menjadi bintang majlis, jadi bunga perayaan, , jadi bulan penawar hati insan, jadi sang suria pemanas gelora hati dan perasaan.

Sayapun demikian


Saya merasa telah berjaya dalam beberapa perkara, tetapi sangat kecewa dalam banyak perkara dan peritiwa. Saya tak puashati, saya merasa ada sahaja yang tidak kena dan ada sahaja yang tidak sesuai.
Mari saya kemukakan beberapa contoh kepada saudara pembaca.
Dibandaraya dan dimanapun juga, kalau ada kenduri atau pesta nikah kawin, berkhatan dan sebagainya, kita tentu mendapat jemputan. Adalah tidak bersopan namanya, jika jika kita dijemput orang keseuatu majlis, kemudian kita tidak hadir atau tidak mengambil berat.

Betapapun hidup didunia ini, kita mesti mengambil berat hal orang lain, kawan dan sahabat, hal jiran dan tertangga, supaya hal menimpa diri kita juga mereka ambil berat.

Tapi saudara tahu ?

Dalam satu minggu kadangkala saya menerima sampai sepuluh jemputan. Kalau tiap majlis yang dihadiri, saya menyumbang wang dalam amplop berisi duapuloh ringgit, ini bermakna satu minggu duaratus ringgit. Itu untuk sumbangan majlis kenduri kendara sahaja.

Kalau ada diantara jemputan itu yang kita tak hadir atau tidak pula mengirim sumbangan, dapat saudara bayangkan, betapa sesalan kepada kita, betapa caci dan celaan kepada kita, dari setengah mereka yang berkenaan.

Saya katakan setengah dari mereka, kerana tidak semua pula manusia berhati buruk dan berjiwa busuk. Bukan?

Tapi bukan itu sahaja.........

Sumbangan 20 ringgit yang kita berikan, bagi setengah mereka yang menjemput kita, yang menerima sumbangan dalam amplop itu, mereka bukan berterima kasih, tetapi sebaliknya mengumpat, menyesali, dan membuat berbagai macam celaan kepada kita.


Mengapa begitu?
Anda tahu?

Bersambung........

No comments: