Jan 14, 2010

Selamat Sultan - Lagu rasmi Terengganu.

Allah daulatkan Tuanku Sultan

Terengganu Darul Iman

Allah peliharakan Tuanku Sultan

Sejahtera sepanjang zaman

Allah rahmatkan Tuanku Sultan

Memerintah rakyat aman

Sekadar bertanya, macamana kalau orang bukan Islam menyanyinya?
Biasanya anak-anak sekolah lah yang terlibat.
Boleh sesiapa tolong jelaskan kekeliruan ini( saya yg keliru)

12 comments:

Anonymous said...

Bila lagu ni dibuat?...sepatutnya dah dibuat pembaharuan untuk lagu nii....zaman pas perintah taknak la pulak buat pembaharuan...bila dh tak memerintah macam2 la plak cadangan..itu laa ini laa...itu tak kena laa ini tak kena laa...kelantan dah 20 tahun memerintah...maksiat masih berlaku kat sana...mungkin lebeh hebat dari negeri2 lain...hampeshhh........

Anonymous said...

soalanya perkataan Allah tu macamana kalau org bukan Islam sebut? boleh ke tak?

Orang tanya lain dijawab lain.

Tak Faham soklan, patutpun tetap berkarat biru sbb dungu...

al-brangi said...

Lama tak dengar lagu, rindu kan melodinya

Anonymous said...

oooooooooo yang tak dok masalah...stakat sebut nama allah....dan dia menyebut kalimah Allah dalam pespektif islam...jadi konsep kita Allah itu tuhan kepada semua..

yang jadi masalahnya..orang bukan islam tu sendiri yang nak guna kalaimah Allah tetapi konsepnya jauh daripada pespektif tuhan yang sebenar..tak bolehhh

Anonymous said...

isunya disini kenapa baru sekarang nak timbulkan isu itu...masa memerintah dulu kenapa tak buat?....ke sebab sibuk nak bahang balak??? sampai lupa....saya tgk dulu masa memerintah dulu tak ada apa sangat perubahan yang dibuat bila time gini buat bunyi bising...dia sendiri tak mampu nak laksanakan pastu soh orang buat...jika ditakdirkan nanti pas memerintah pula boleh ke dibuat perubahan?...sedangkan khalid samad ( geng kamcing PAS ) sendiri menyokong.

Anonymous said...

Isu tu memang timbul sekarang kerana sedang hangat dibincang...ISU itulah sekarang sebab tu timbul, yg umno dok berarak di Pantai Batu Burok tu isu ni lah, kenapa timbul sekarang?

su ha said...

kalau 20 tahun memerintah masih berlaku maksiat yang memerintah lebih 50 tahun niii maksiat tak ada ke?????

duluPas said...

Puan ctkay's mengaku celaru dan keliru: Boleh sesiapa tolong jelaskan kekeliruan ini( saya yg keliru).

Inilah yang saya katakan dulu, oleh kerana ulama2 Pas bercanggah pendapat dalam isu kalimah Allah hingga Haron Din pun tetap mengkufurkan sesiapa yang bersetuju Gereja Kristian boleh menggunakan kalimah Allah, sepertimana dipersetujui oleh Haji Hadi, Khalid Samad, Dr Zul dan ramai puak2 liberal PKR, maka ahli2 Pas rata2 bukan setakat keliru celaru tetapi juga malu dengan pendirian ulama2 Pas ini.

Puan ctkay's tak perlu keliru kerana jelas kalimah Allah Tuhan Kristian mereka hendak digunakan untuk mengembangkan ajaran Kristian di kalangan orang Melayu Islam.

Allah dalam lagu di atas bermaksud Allah swt kerana negeri diperintah oleh Islam dibawah panji2 raja berugama Islam.

Apapun, inikan Pendirian PAS dan Khalid Samad sudah pun mengelirukan insan beriman seperti Puan Ctkay's, apatah lagi kekeliruan oleh anak2 muda kita dan generasi anak cucu cicit kita akan datang.

Mana ada lagi penganut Yahudi/Kristian berpegang pada agama semawi sekarang? Kitab2 mereka sudah tidak asli lagi. Sebab itu saya anggap Pendirian Rasmi Pas dalam isu ini sangat mengelirukan dan tiada sifat ketegasan dalam mempertahankan agama.

Fikirlah dengan akal dan ilmu agama puan, jangan fikir berasaskan lagu di atas semata2.

Anonymous said...

Isunya kenapa yang menimbulkan isu ini adalah geng sekutu PAS ( geng baik..kaccik molek org teganu kata ) Khalid Samad dan Anwar Ibrahim....mudah saja...takyah pikir lama2 dah....Untuk rekod...PAS pernah mengkafirkan orang2 umno (..dan sekarang tuhan dah tunjukkan...). Dok sedor lagi ke?...dok tahu laa kalu dok napok lagi gokk...

Anonymous said...

Yang pelik nya kalimah Allah tu seperti sayang orang lain guna, yang kita umno membelakangkan syariat Allah dan lalu menggunakan syariat yang langsung tidak kena mengena dengan ajaran Allah.dok gitu?

Anonymous said...

BODO JUGAK CTKAYS NI... INGAT KE CERDIK RUPANYA BODO..... HA HA.. TU LAGU ORANG ISLAM YANG BUAT.. BUKAN ORANG KAPIR YANG BUAT.. MEREKA NYANYI KE... DOK KE... TADOK HAL...

Anonymous said...

awak lagi bodo, bila dia nyanyi dia guna lah nama Allah tu, Allah yang dia org sebut tu Allah yang mana? yang kita sembah atau yang mana?