Jan 23, 2010

Rombakan : Mat Said terus menyigung Deris

Dalam rombakan yang melibatkan 48 orang pegawai tinggi Kerajaan Terengganu baru-baru ini, terselit satu nama yang sangat popular dikalangan PTN ( TCS) nama itu polpulor selepas Dato' Temgku Mohamad ( bekas Pesuruhjaya JHEAT) bersara.

Nama itu ialah bekas pengarah UPMN( Unit Pengurusan Maklumat Negeri)juga bekas Pegawai Dearah Besut Tuan Mamat Tuan Ngah . Sebelum ini beliau dibekukan disebuah petisejuk di Wisma Darul Iman oleh Idris bin Jusoh selaku MB ketika itu. Sebelum beliau Dato' Engku Mohamad juga di petisejukan disitu, beliau sedang mengambil tindakan saman terhadap kerjaan Terengganu dalam kes ini.

Kemarahan Ahmad Said adalah berpunca dari kehadiran Mokhtar Nong dimajlis untuk menggugurkan Ahmad Said sebagai MB di motel Desa Kuala Terengganu. Peristiwa itu menyebabkan kemelaratan kemarahan menyebabkan bergeraknya 48 orang pegawai tadbir ini bermula dengan arahan bersara awal Dato' Mokhtar Nong.

Pegawai Tadbir negeri harus ingat, Motel Desa ini tempat "berpuaka". Zaman Kerajaan PAS Mahatar Abdullah semasa itu DO dungun telah hadir di Motel tersebut bersama pasukan khas Umno termasuk Idris Jusoh dan Rosol Wahid. Walaupun Mohatar akhirnya juga dilantik sebagai SUK sebaik sahaja Idris Jusoh menjadi MB tapi tidak bertahan lama kerana beliau diarah bersara awal untuk memberi laluan kepada Mokhtar Nong.

Semasa Idris Jusoh mengambil alih Kerjaan Terengganu, Tuan mamat Tuan Ngah bertugas di Besut sebagai Pegawai Daerah. Kemudian beliau telah mempetisejukkan Tuan Mamat, maka duduklah Tuan mamat di pejabat di Wisma Darul Iman dengan sebuah PC dan sambungan network.

Kini selepas hampir 2 tahun jadi MB, Ahmad Said tempelak, sigung Deris lagi, dalam pertukaran baru-baru ini sekali lagi Tuan Mamat Tuan Ngah di hantar ke Besut, untuk apa? kenapa? sedangkan Tuan Mamat diberitakan hanya tinggal setahun sahaja lagi untuk bersara. Ini tidak lain dan tidak bukan adalah memang hasrat Ahmad Said untuk tempelak Idris dengan menghantar Tuan mamat di situ sudah tentulah Idris sebagai Adun terpaksa berhadapan dengan Tuan Mamat. Kecuali kalau Idris berasa amat malu untuk berbuat demikian.

No comments: