May 5, 2008

ISTEMEWANYA ADUN PAS DI TERENGGANU




Akhirnya Dato' Tengku Putera Awang, Timbalan Pengerusi Umno Terengganu telah dilantik sebagai Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Terengganu selepas beliau dicalonkan oleh YAB Menteri Besar dan di sokong oleh Adun Seberang Takir.


Walaupun sebelum ini ada ura-ura satu pihak lain juga dari Adun Kerajaan yang akan mencalonkan seorang tokoh veteran umno dari bahagian Kemaman, namum ianya tidak berlaku sehingga Dato' Tengku Putera disahkan sebagai Speaker Dun Terengganu untuk penggal ke -12.


Kedua-dua team dalam umno/BN sebenarnya amat terdesak sekarang kerana antara mereka sudah saling tidak mempercayai.




Gambar sebelum penamaan calon Pru ke-12 .Penamaan calon 24.2.2008.Ini adalah penyokong Dato' Tengku Putera yang datang dari Hulu Terengganu

Team MB dan team Rosol cuba menagih simpati Wakil Rayat PAS seramai 8 orang didalam DUN Terengganu.Beberapa hari sebelum persidangan bermula, kedua-dua team ini difahamkan telah menggunakan individu tertentu sebagai penghubung dengan Adun PAS untuk memastikan calon speaker yang mereka tonjolkan menang sekiranya ada perlawan dalam percalonan speaker.

Team yang diketuai oleh Dato' Rasol (Team 12) diberitakan akan mencalonkan seorang veteran umno yang tidak disenaraikan semula sebagai calon Dun dalam piliharaya umum ke -12 baru-baru ini.Namum cita-cita team 12 tidak diteruskan setelah mereka tidak mendapat jaminan dari 8 Adun PAS untuk menyokong veteran umno itu sebagai speaker.
Penyokong Tengku Putera berdemo depan kediaman rasmi MB (Idris Jusoh)
apabila mengetahui ,Tengku Putera digugurkan sebagai calon BN Parlimen Hulu Terengganu
(Calon BN Hulu Terengganu adalah Cikgu Mat
Noor@Cikgu Lias)

Dipihak yang satu lagi ( team MB) juga menggunakan cuba menggunakan pihak tertentu untuk menagih simpati Adun PAS bagi memastikan Dato' Tengku Putera menang sebagai speaker.Tindakan ini diambil selepas mereka dapat menghidu yang team 12 akan mengemukakan calon lain sebagai speaker.
Inilah yang menjadi istimewanya Adun Pas Terengganu walaupun hanya mempunyai 8 kerusi.
Mereka menjadi penentu kepada pertikaian antara kedua-dua team BN dalam kerajaan Terengganu.

Dengan pengalaman sebagai Adun, Exco,ahli Parlimen dan Timbalan Menteri, diharap Dato' Tengku Putera dapat menjalankan tugas dengan baik dan adil seterusnya memastikan dewan undangan Negeri Terengganu dapat di pulih semula bagi membicangkan perkara-perkara untuk kebajikan dan kebaikan rakyat Darul Iman ini.

Kita tidak mahu panggilan "speaker cap ayam" berulang lagi seperti penggal lepas.

2 comments:

Amuraria said...

Demi negara ..oops maaf demi tembolok,kroni dan harta akan dipertahankan dengan jiwa dan darah !

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.