May 14, 2008

Benarkah Umno Terengganu Tidak Berpecah?




Petikan Sinar Harian 12 Mei 2008
"Umno Terengganu menafikan bahawa wujudnya perpecahan serius melibatkan pemimpin utama dalam parti itu,selepas tercetusnya krisis perlantikan Menteri Besar, Datuk Ahmad Said yang menggantikan Datuk Seri Idris jusoh,sebaik sahaja berakhirnya Pilihanraya Umum ke-12 baru-baru ini".


Kenyataan ini dikeluarkan oleh setiausaha umno Terengganu, Datuk Rosol Wahid.
Apabila Umno Terengganu tidak mengadakan mesyuaratnya, ini bermakna lantikan exco baru-baru ini tidak dipincang dan dipilih oleh pucuk pimpinan umno, sedangkan tradisi sebelum ini ianya dibincang terlebih dahulu di peringkat negeri.
Walaupun Rosol cuba melindungi perpecahan ini, namum semua orang tahu apa yang berlaku.
Perlantikan speaker DUN Terengganu juga tidak dibincang oleh Umno negeri.
Pepecahan amat ketara apabila pengerusi perhubungan umno tidak mencalonkan semula timbalan beliau, keputusan itu juga bukanlah keputusan umno negeri, tetapi keputusan pengerusi dan setiausaha.
Ketidakhadiran Rosol didalam majlis meraikan kemenangan Rozi Mamat di Dun Telemong jelas menunjukkan umno telah berpecah.Majlis tersebut dihadiri oleh semua wakil Rakyat BN Hulu Terengganu kecuali beliau.Majlis itu juga turut dihadiri oleh YAB Datuk Ahmad Said selaku MB Terengganu.Sebagai setiausaha Umno negeri lebih-lebih lagi selaku timbalan ketua umno Hulu Terengganu tiada sebab Rosol tidak hadir tanpa sebarang alasan yang munasabah.Menurut urusetia majlis tersebut, Rosol telah dijemput dan tidak memaklumkan bahawa beliau tidak dapat hadir. sedangkan menurut laman blog pisautoreh dalam masa yang sama tak sampai 2 jam sebelum itu Rosol melepaskan peserta lumba basikal Pra-Sukma ditempat yang tidak jauh dari situ. Peristiwa yang berlaku ketika majlis makan tengahari sempena persidangan DUN Terengganu baru-baru ini juga menunjukkan bahawa umno berpecah teruk,peristiwa ini berlaku ketika Ahmad Said menuju ke meja makan untuk bersama-sama Idris Jusoh, namum idris dengan muka serius telah berkata kepada Ahmad Said" Bak po mung mari sining, dok soh mari sinilah(Gi make lain lah)"Ahmad menjawab"Aku Bukang nak gi kat mung, aku nok gi kat Wahid(mungkin merujuk YB Wahid Endut -Adun Wakaf Mempelam)".Ramai yang tidak perasan kejadian ini, tapi beberapa orang pelayan makanan sempat melihat kejadian itu, mungkin Rosol tiada di meja tersebut.
Apa yang jelas sekarang 6 ketua bahagian tidak lagi boleh bersama-sama Idris dan Rosol mereka ialah Datuk Tengku Putera Awang(Hulu Terengganu),Datuk Mohd Jidin Shafee (Setiu) Datuk Abdul Rahman Bakar ( Marang),Dato' Rosli Mat Hassan(Dungun),Dato' Mohd Nasir Ibrahim Fikri(Kuala Nerus) dan Dato' Ahmad Said(Kemaman).
Idris dan Rosol pada masa ini tidak sanggup untuk berdepan dengan mereka diatas.Kegagalan Umno Terengganu merayakan ulangtahun ke62 juga adalah dilihat hasil dari perpecahan yang amat serius ini.
_______________________________________________

No comments: