May 3, 2008

Selamat Bersidang DUN Terengganu.

Persidangan Pertama penggal ke 12 Dewan Undangan Negeri Terengganu akan diadakan seperti berikut
Tarikh : 5 Mei 2008 - 8 Mei 2008

Dewan kali ini diisi dengan perlantikan speaker, angkat sumpah ahli Dewan, Perasmian dan persidangan pada hari terakhir.

Kalau ct tak silap, Dun Terengganu mesti bersidang juga dalam minggu ini bagi memastikan 32 Adun yang menang dalam PRU ke-12 mengangkat sumpah sebelum tamat tempoh 60 hari dari tarikh kemenangan. Ct difahamkan kalau seandainya tiada majlis angkat sumpah dalam tempoh yang ditetapkan dewan akan terbubar dengan sendiri( betul ke maklumat, kalau ada sesiapa yang tahu sila perjelaskan)

Dewan Terengganu bagi Ct adalah sesuatu yang ditunggu-tunggu kehadiranya,walaupun mungkin tidak sehebat parlimen, namum beberapa kejadian selepas PRU ke-12 menjadikan DUN Terengganu itu mendapat perhatian.
Ada beberapa perkara menarik dalam DUN Kali ini:-
Seorang Bekas MB yang juga ketua Parti memerintah negeri tidak menjadi MB.

Perlantikan Speaker juga menjadi tumpuan dan ditunggu-tunggu .

Ada juga spekulasi yang menyatakan 13 ADUN yang masih juga setia dengan Idris Jusoh , tidak hadir ke DUN Terengganu( untuk tidak mengangkat sumpah)

Ada satu lagi spekulasi yang menyatakan satu usul tergempar " Undi Tidak Percaya Kepada MB Terengganu" yang akan di bawa oleh salalah seorang ADUN nanti.

Juga akan dilihat apakah bentuk soalan yang akan di kemukakan puak pembangkang dalam kerajaan ( geng 13)( sekiranya dua spekulasi di atas tidak berlaku)
Ct ada menerima beberapa pandangan soalan tambahan dari pengunjung blog ini, beliau meminta ct menyalurkan soalan ini kepada beberapa Adun dari kem 13.

Antaranya:-
YB Dato' Rosol di saranankan supaya membuat soalan tambahan kepada Menteri Besar Terengganu.
1.Apakah Rasionalnya Kerajaan negeri membuang perkataaan "Hadhari" didalam Jawatankuasa Islam yang dipengerusikan oleh Adun Batu Rakit?

2.Mengapakah Kerajaan Negeri, sehingga sekarang tidak mewartakan Masjid Kristal untuk solat jumaat?

Untuk YB Dato' Din Adam pula soalan tambahan yang disarankan ialah:-
1. Hasil siasatan kerajaan Negeri, apakah sebenarnya yang menyebabkan struktur bumbung Komplek stadium Gong badak runtuh baru-baru ini.

2. Apakah kerana dengan runtuhnya struktur bumbung stadium tersebut yang menyebabkan tempoh siap stadium tersebut tertunda beberapa kali, atau ada penyebab lain yang mejadikan ia lambat siap.

Sementara untuk YB Dato' Seri Idris jusoh soalan tambahannya ialah:-
1.Sila berikan secara detail bagaimana RM1.5 Billion Wang petronas untuk Trangganu dibelanjakan.
2. Apakah kreteria sesuatu projek itu dapat membolehkan untuk mengunakan wang ehsan ini ?
3. Apakah rasional Kerajaan negeri meminta kerajaan pusat mengembalikan royalti Petrolium sebnayak 5% ?, sedangkan kerajaan BN sebelum ini tidak berbuat demikian.

Sebelum ini Kerajaan negeri melalui UKOM yang dipimpin oleh En Roslan Abdul Rahman telah membuat siaran langsung dengan baik sidang dun Terengganu.Cuma sedikit keciwa bila sebelum ini ketika wakil pembangkang berucap atau berhujah suaranya langsung tidak kedengaran,apakah setiap kali wakil pembangkang berucap ketika itu PA system di UKOM akan rosak atau sistem pada WM encoder akan mengalami gangguan ketika itu?
Ct harap sungguh-sungguh agar En.Roslan Abdul Rahman dan En. Kamaruddin Mat Arkib mengambil tindakan supaya perkara tersebut tidak akan berlaku lagi.

Selamat Bersidang ADUN Terengganu.

1 comment:

Anonymous said...

wakil pas soalan apa?
nak tahu juge