Jul 8, 2008

Zubir lawan W.Farid di K.Terengganu.

Perkembangan politik Umno di Kuala Terengganu amat menarik untuk di lihat.
Dengan perlantikkan Dato' Zuber Embong yang merupakan veteran politik zaman Wan Mokhtar sebagai ketua Penerangan umno Terengganu oleh Ahmad Said,ianya merupakan signal yang jelas dari Ketua Perhubungan supaya beliau mengetuai Umno Kuala Terengganu.

Ditambah dengan kenyataan beliau selaku ketua Perhubungan Umno Terengganu bahawa umno Kuala Terengganu punca kelemahan dan disitulah letaknya segala kelemahan,sekaligus menempelak Dato' wan Farid Salleh selaku ketua Bahagian sekarang.

Sebelum Dato' Wan Farid, Ketua Umno Kuala Terengganu adalah Dato' Roslan Awang Chik yang juga telah dilantik oleh Dato' Ahmad Said sebagai bendahari perhubungan umno yang baru, sekaligus memecat Datuk Wan Hisham Salleh,abang kepada Dato Wan Farid.Wan hisham boleh lah disebut sebagai dipecat oleh Ahmad Said kerana beliau tidak meletakkan jawatan tersebut bersama-sama ketua perhubungan,setiausaha dan ketua penerangan (artikel terhadulu).

Dato' Wan Farid merampas kerusi ketua Umno dari Roslan Awang Chik dengan cara yang amat jijik ketika itu.

Kini diberitakan, Zubir telah membina rangkaian bersama dengan Roslan Awang Chik sebagai regu untuk menentang Che Mat Jusoh sebagai timbalan Ketua Umno bahagian.

Perkembangan terbaru pula, Ketua Pemuda umno negeri Mohd Sabri Alwi yang juga ketua pemuda umno Kuala Terengganu telah mengumumkan bahawa beliau juga akan mencabar jawatan Timbalan Ketua Umno Kuala Terengganu.Ini akan melihatkan pertandingan 3 penjuru itu jawatan tersebut. Mohd Sabri dalam kenyataannya yang beliau akan setia dan seiringan dengan Wan Farid dalam pertandingan ini.Ini menunjukkan bahawa Dato' Che Mat Jusoh yang tidak dicalonkan semula di Batu Buruk dalam PRU ke-12 baru-baru ini dan juga tidak dilantik semula sebagai Yang DiPertua Dewan undangan Negeri Terengganu baru-baru seolah-olah telah terpinggir dalam pecaturan ini.

Keputusan pemilihan Umno Di Kuala Terengganu juga nanti akan menjadi perhatian umum kerana ianya sebagai penentu serta kayu pengukur kepada pilihanraya kecil DUN Ladang, seandainya Mahkamah memutuskan demikian.

Ingat-ingatlah

No comments: