Nov 13, 2009

PAS ada 'Baiah' elak lompat parti - Ustaz Hadi

Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang mendedahkan, PAS nyata mempunyai rahsia tersendiri untuk menyekat Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) daripada mengambil sikap melompat parti kerana tindakan itu bukan sahaja membelakangkan kehendak Allah s.w.t bahkan meninggalkan amanah manusia yang mahu seseorang Adun itu melaksanakan tugas dengan cemerlang.

Katanya rahsia tersebut ialah 'Baiah' yang merupakan akuan bersumpah di hadapan Allah s.w.t dan kepimpinan dalam parti berbanding parti lain ketika dilantik menjadi calon dalam setiap pilihanraya samada umum atau kecil.

"Perbezaan kekuatan Adun-adun PAS ialah 'Baiah' berjanji dengan Allah s.w.t sekiranya kami menipu, khianat, menyeleweng kami akan dilaknat oleh Allah.s.wt, oleh malaikat dan segala yang melaknat.

"Itulah yang tiada dalam parti lain kerana masing-masing mengambil agama suku, politik suku, " ujarnya ketika berceramah di pekarangan Markaz Tarbiyah PAS Pulau Pinang di Pongsu Seribu, Kepala Batas baru-baru ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang, Terenganu memberitahu, walaupun ada Adun atau kepimpinan yang melompat keluar parti, semua pihak boleh melihat di mana 'kedudukan' mereka tika ini.

ImageSambungnya, golongan terbabit kehilangan maruah dan kehebatan bahkan jika berada dalam parti lain hanya sekadar melukut di tepi gantang bukan lagi diberikan kepercayaan sebagai kepimpinan sepertimana dalam PAS sebelum ini.

"Kita tengok mereka yang lari dari PAS apa yang mereka perolehi sebagai hukuman di dunia.

"Mereka hilang maruah, hilang kehebatan dan tidak ke mana walhal golongan terbabit mempunyai pengetahuan agama yang tinggi. Itulah perhitungan antara dosa dan pahala, " tegasnya.

Petikan Harakahdaily beberapa bulan yang lalu.

1 comment:

Anonymous said...

Saya bersetuju pandangan ini:

Ulasan GB

GB kurang bersetuju dengan pandangan yang menyatakan bahawa bai'ah yang dilafazkan oleh Khalid seperti merendah-rendahkan martabat kaum wanita.

Malah ia meninggikan darjat wanita, bererti wanita menjadi kuasa penentu di dalam rumahtangga "sekiranya suami sudah belok (derhaka)" kepada perjuangan.

Misalnya seandainya si suami dari PAS bertukar parti, maka bukan sahaja ia dilaknati, malah beliau turut tidak boleh beristerikan lagi dengan orang yang selama ini mendampinginya. Biarlah si suami bertukar parti, si isteri tetap PAS, si isteri takkan ikut suami yang derhaka itu.

Si isteri tidak boleh dipaksa menuruti langkah suami tetapi sebaliknya mesti dibenarkan membuat pilihannya untuk bersuami lain yang tidak derhaka kepada perjuangan parti.

Jadi, dimana sebenarnya kebenaran yang menyatakan ia merendahkan darjat wanita?

Wanita sedemikian jauh lebih mulia dari isteri-isteri yang dah terbayang gelang emas penuh di tangan dan kaki jika suami melompat parti.

Wanita sedemikian jauh lebih mulia kerana tidak lagi ingin disentuh dan dipeluk oleh mereka yang sudah derhaka kepada Allah dan RasulNya serta perjuangan Islam.

Mengapa isu ini dihebohkan sedemikian rupa? Adakah kerana ada pemimpin PAS yang terkilan kerana telah melakukan sumpah baiah menyebabkan dia tak boleh melompat parti dan kemudian jadikan Khalid Samad sebagai sasaran serangan?

http://greenboc.blogspot.com/2009/11/era-najib-altantuya-baiah-sumpah-setia.html