Sep 15, 2009

JKKK kena taubat......

Ya, jkkk Terengganu yang terlibat dengan penyelewengan pembahgian kurma dan air zam-zam baru-baru ini.

Kenapa tidak? sebab kurma dan air zam-zam itu hak orang lain lalu tidak disampiakan kepada haknya.

Kalau tak percaya, boleh check dan siasat semua kampung di Hulu Terengganu ini. Soalanya bukan pelahat dengan dengan beberapa biji kurma dan sebotol kecil air zam zam tersebut, hakikatnya itu hak orang lain.

2 jenis barng itu benda berkat, makanan dan minuman sunnah. Kalau dah benda berkat tersebut juga ada penyelewengan sudah tentulah keberkatannya telah hilang angkara khianat dan tidak amanahnya jkkk.

Benda itu sepatutnya setiap rumahdi Terengganu sepatutnya dapat seperti janji MB Terengganu Ahmad Said.Bila tidak diagih kepada yang hak dan di beri kepada keluarga Jkkk sehingga 3-4 bungkus, itu dah sah kalau makan dah jadi makan benda haram sebab dah makan hak orang lain. Tanyalah tok alim mana sekali pun, kalau itu yang berlaku maka sah itu sudah jadi benda haram.

Tidak boleh tidak, Jkkk yang buat kerja maksiat tersebut kena taubat.Hari baik, bulan baik benda berkat dibuat macam itu, mudah sahaja kan untuk fikir, itulah sebab nya dinyatakan sebelum ini JKKK kena taubat. Kalau benda mudah macam ini pun susah nak faham dan tak terasa akan kemaksiatanya semetelah lagi lah perkara dan bab bab yang lebih besar.

Salam Ramadhan, salam mencari laitul kadar.

3 comments:

al-brangi said...

memang tu pun kerja JKKK.

Kalau 'benda yg sunat' pun ditipu, nak harap mende lagi

Pok Jeng said...

Puak umno memang jenis bengap tak tau dosa pahala.

Anonymous said...

Jangan Suka Memberontak Dan Menentang
Hadith :
Ibnu Abbas r.a menerangkan, bahawasanya Nabi SAW bersabda:”Sesiapa yang tidak menyenangi kepala pemerintahannya hendaklah ia bersabar kerana sesungguhnya orang yang keluar dari mentaati pemerintahan nescaya dia mati sebagaimana mati di masa jahiliyah.”

Rasulullah SAW melarang kita daripada bertindak menentang penguasa dan melakukan pemberontakan terhadapnya. Ini disebabkan perkara tersebut akan menjadikan kita dilabel sebagai pendurhaka dan kematian kita disamakan seperti matinya orang-orang jahiliyah iaitu mati dalam keadaan bercerai berai dan tidak mempunyai kesatuan. Lagi pula penentangan kita itu akan menimbulkan fitnah dan kekacauan, merosakkan kerukunan masyarakat dan boleh mengakibatkan pertumpahan darah (pergaduhan dan perkelahian). Jumhur ulama’ berpendapat bahawa sekalipun seseorang pemerintah atau ketua itu berlaku fasik, namun kita tidak boleh mengambil jalan mudah terus memecatnya dari kedudukannya. Wajib ke atas kita melakukan apa yang diperintahkannya asal saja ia bukan perkara yang berbentuk maksiat dan melanggar syarak. Dalam konteks sebuah negara Islam, kita umat Islam hendaklah mempamerkan sikap yang baik terutamanya kepada yang mereka yang bukan Islam kerana Islam menyuruh kita supaya hidup bersatu padu, bertoleransi, musyawarah dan bekerjasama dengan pemerintah. Sekiranya ada tindakannya yang kurang wajar maka kita harus bersabar dan memilih jalan penyelesaian yang paling selamat demi keamanan negara dan kesejahteraan umat sejagat.