Mar 4, 2009

Antara Kunci Tadika dan Kunci Dewan Undangan Negeri.

Dulu masa umno Terengganu mencanangkan sebuah lakonan pelajar Tadika Kemas di halau dari balairaya dan di kunci premis tersebut, antara pemimpin umno Terengganu yang paling lantang ialah Rosol Wahid Adun Ajil bekas exco yang dipecat dari jawatan setiausaha umno Terengganu seterusnya di tewaskan oleh murid sendiri bagi jawatan Timbalan Ketua Umno Hulu Terengganu.
Isu tersebut agak 'termakang' jugak masa Pru ke 11 2004.Semua stesen Tv serta media arus perdana milik BN menjual isu tersebut.Tidak cukup dengan itu, beribu-beribu poster pelbagai saiz di naikkan sepanjang jalan dari Kemaman ke Besut dan dari Besut Ke Kemaman.

Namun semasa PRU 12 2008, isu ini sudah sangat tidak relevan di kalangan pengundi Terengganu, walaupun BN cuba bermain dengan isu tersebut.Oleh kerana tiada isu yang nak di gula-gulakan kepada pengundi Kuala Terengganu dalam PRK 36, umno/bn terus gunakan juga isu tersebut untuk "kecek" orang Kuala Terengganu,hasilnya 32883 pengundi dalam PRK 36 menolak Bn.

Kini lebih parah dari Tadika, lebih hebat dari Tadika bila Dewan Undangan Negeri Perak telah dikunci dengan notis yang tiada tandatangan, tidak cukup dengan itu polis bertopi merah di kerah dan di kawal di pintu masuk premis tersebut.Dewan undangan negeri dianggap mulia, speaker yang memanggil sidang pula telah mengeluarkan notis untuk Adun yang dipilih rakyat, bukan adun yang dilantik secara suka-suka oleh Pakatan.

Kalaulah benar sidang itu tidak sah kenapa takut? biarkanlah Adun tersebut bersidang dan membuat keputusan, kalau sidang tidak sah ,keputusan juga tidak sah.Kenapa takut?kenapa guna polis? kenapa....kenapa?.....kenapa?

Dunia melihat kejahilan intergriti, kelemahan pentadbiran, ketidaktelusan pengurusan, ini lah golongan yang merosakkan negara , golongan pengampu di kalangan pentadbir.Pegawai atasan yang tidak sudah sudah mengampu dan sanggup melanggari batas undang-undang jauh sekali meninggalkan kesusilaan.Sesungguhnya Undang-undang sudah dinodai, Rukun Negara sudah hancur.
Bandingaklan dengan berFIKIR antara kunci tadika di Terengganu dengan kunci Dewan undangan negeri di Perak.

No comments: