Jul 16, 2008

Kemana arah Menteri Ini

Selesai sudah debat khas antara Dato Seri Anwar ibrahim dan Dato' Ahmad Shabery Cheek mewakili kerajaan Malaysia.

Ahmad Shabery Cheek turun sebagai Menteri Penerangan sementara Dato' Seri Anwar Ibrahim turun sebagai PM Menunggu?.

Pada awalnya ramai merasakan debat ini dibatalkan disaat akhir oleh pihak penganjur.Tidak kurang juga yang meramalkan debat ini dibatalkan kerana ketidakhadiran DS anwar Ibrahim, samada beliau ditangkap atau sengaja tidak hadir.

Sehari sebelum debat berjalan, seorang teman kerja yang sangat kuat pengangannya dengan anutan Umno( parti melayu yang shotfontnya tidak dari bahasa melayu) berkata " baguslah debat ini, supaya rakyat dapat tahu tipudaya pembangkang, Anwar pasti tewas",


Namum sehari selepas debat(pagi tadi) orang sama diatas tadi, mengulas dengan nada sedikit emosi," cakap saja bolehlah, buat belum tentu" itu menggambarkan fikiran dan pemikiran golongan sekular yang tidak meletakkan ketetapan Allah itu didepan.

Saya tidak mahu mengulas tentang kandungan debat itu,kerana terlalu ramai yang telah mengulas di laman-laman web.Apa yang ingin dipamparkan disini bagaimana dengan janji seorang menteri yang menyatakan sekiranya beliau tewas dalam debat ini , semestinya beliau akan meletakkan jawatan sebagai menteri. ayuhh dato' tunggu apa lagi.....semua semalaysia tahu bahawa dato' telah tewas dalam debat khas malam tadi, dato' gagal berdebat dengan Dato' Seri Anwar.Betulah kata Dato' Seri anwar yang Dato' bukanlah lawan beliau yang sebenar.Tapi apa kandaya untuk menyedarkan dato' untuk melenyapkan keegoan dato' selama ini, DSAI sahut cabaran dato, walaupun hati kecil DSAI sedar bahawa sememangnya dato' bukan lawan dia.Taraf untuk lawan sebenar DSAI ialah PM atau TPM....

Apakah Dato' Ahmad Shabery menari dengan rentak yang sama dengan 11 orang adun Terengganu yang bersama-sama Idris Jusoh dalam krisis perlantikkan MB tempohari.Mereka itu diketuai oleh Rosol Wahid yang sampai sekarang belum lagi menunaikan janji(sumpah?) untuk meletakkan jawatan sebagai ADUN sekiranya Idris Jusoh tidak dilantik sebagai MB.

Semua juga telah maklum bahawa Dato' Ahmad Shabery Cheek adalah kem Idris Jusoh yang telah meletakkan jawatan sebagai ketua Penerangan Umno Terengganu, malah beliau tidak dilantik apa-apa jawatan oleh Ahmad Said dalam kabinet baru umno Terengganu.

Inikah Menteri yang pernah seketika dulu menjadi pembawa beg Tengku Razaleigh?Inikah sikap menteri yang pernah diambil tindakan ketika di UM dahulu memimpin MPP dan ditangkap kerana menonton video peristiwa pembunuhan Ahli PAS di Lubok Merbau?

Inikah pemimpin yang meminpin gerakan pelajar seawal tahun 80 untuk berdemokrasi menentang beberapa tidakkan kerajaan yang mengenkang pembangkang dan Ngos?

.....Dan Banyak lagi kalau hendak diungkit kisah silam Ahmad Shabery Cheek ,termasuk merempat mencari sesuap nasi di Institiut Berakan di Jalan Sultan Omar,yang di pimpin oleh Dato Abu Bakar Chik ketika itu.

Sengaja disebut hanya secebis kisah silang beliau, itupun kerana didalam debat Khas beliau tidak fokus kepada tajuk tapi menyerang kisah silang beliau,tenyata rentak yang dibawa oleh Ahmad Shabery tidak diikut oleh Anwar, jelas anwar mampu mengawal bola dengan baik dan menerjah kedalam gol lawan.maka terkebil-kebil lah penjaga gol lawan.....Sekalung tahniah kepada Hanafiah Man wartarwan Agendadaily kerana berjaya membawa bekas boss beliau (DSAI) live dikaca TV .............Akhiranya Ahmad Shabery Cheek Mesti letak jawatan, kerana itulah yang menjadi taruhan beliau...puas.....

1 comment:

Anonymous said...

rasa nyer malu ada menteri seperti itu ...erm erm erm apa nak buat yg ada pun menteri itu jer

www.harapannusa.com/mutiarazam