May 11, 2010

Institut Integriti Malaysia (IIM) Terengganu Canggah 1Malaysia

Institut Integriti Malaysia (IIM) Terengganu bersama GERTAK akan menganjurkan himpunan yang diberi nama Bangkit Melayu di Kuala Terengganu pada 13 Mei semepana peristiwa berdarah 13 mei 1969.

GERtak di pimpin oleh Calon Barisan Nasional / Umno yang kalah kepada Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang di Dun Rhu Rendang.

Himpunan ini jelas sekali bercanggah dengan konsep 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Najib Razak. Samada Razali Idris atau Institut Integriti Malaysia (IIM) Terengganu tidak sedar atau sememangnya konsep 1mlaysia itu begitu caranya?Atau program ini sengaja digunakan atas nama ngo selepas menyedari bahawa Umno itu sendiri sudah gagal untuk mengumpul bagi membangkitkan semangat melayu.

Atau ini juga merupakan main politik kelompok tertentu untuk mendapat haloba politik yang dilihat kedudukan dan realiti di terengganu sangat tidak menentu.

Ini juga adalah merupakan tari silat antara umno negeri, Perkasa Trg. Pakida dan Gertak yang sejelasnya mempunyai agenda tersendiri.

Kalaulah ini benar, maka Institut Integriti Malaysia (IIM) Terengganu telah dicabul dan dilacur oleh fahaman sempit perkauman melayu, kerana telah menggerakkan bangkit melayu langsung tiada dalam agenda penubuhan institut tersebut serta konsep 1malaysia. Lainlah kalau BTN memang ianya ditubuh untuk tujuan tersebut serta untuk memelihara umno.
Oleh yang demikian Institut Integriti Malaysia (IIM) Terengganu sepatut hadham dan faham maksud dengan istilah Integriti, maka perkara ini tidak sekali-kali akan berlaku kerana ianya bercanggah dengan konsep dan matlamat penubuhan institut tersebut. Kecuali pengarah nya memang bebal dan tidak mengetahui misi dan visi Institut tersebut lalu jadilah ia lintang pukang, tunggang terbalik seperti ini. Intergriti Pengarahnya telah dicabul oleh Gertak bersama Razali Idris, atau sememang intergriti Pengarah sudah hilang dek di ragut oleh Razali?

Arpin Draman - sebagai Pengarah Integriti Negeri

No comments: