May 2, 2008

Janji Tinggal Janji

(apa beza pokok nasi, pokok beras dan pokok padi?)
Ada seorang wakil rakyat Bn yang tidak lagi menjadi exco, mendakwa bahawa beliau telah berjaya melaksanakan dan menunaikan tanggungjawab semasa beliau menjadi Adun 1999-2008.
Beliau mendakwa antara kejayaan beliau memperkenalkan jagung hibrid didalam DUN beliau serta mewujudkan"ladang"rockmelon dan juga ladang limau berteknologi baru.

Sebenarnya menurut seorang kawan saya yang bertugas di pejabat Pertanian projek jagung hibrid sebenarnya satu projek yang dirancang oleh Kerajaan negeri, projek yang dibanggakan oleh adun di dalam kawasan beliau tak sampai 1/10 dari 50hekta kawasan yang peruntukkan oleh projek itu di Hulu Terengganu dengan jumlah pesertanya ialah 18 orang keseluruhan.

Idris Jusoh (semasa jadi MB)memetik Jagung di Program Tanaman Jagung Hibrid, Program tersebut tanpa kehadiran exco Pertanian
Kalau beliau dakwa perkenal,sebenarnya petani Setiu dan Dungun lebih kenal Jagung tersebut kerana mereka lebih dulu tanam jagung tersebut secara tradisional selepas mendapat benihnya dari Jabatan Pertanian.

Ladang rockmelon fertegasi mampu menghasilkan beribu-ribu tan Rockmelon,bukan hanya 20-100 tan sahaja
Kemudian Adun ni pula dakwa mewujudkan ladang rockmelon, saya rasa sedih apabila seorang Adun merasa kebun fertigasi yang seluas itu dipanggil ladang fertegasi .Patutlah Terengganu gagal dalam pertanian,kerana walaupun luas pertanian tak seberapa, tapi dipanggil ladang,ianya seolah-olah menggambarkan satu ladang yang sangat luas.Lagi beliau mendakwa berjawa melahirakan tanaman limau berteknologi baru.Saya minta penjelasan dari kawan saya di pejabat pertanian adakah betul wujud ladang limau
Ladang fertegasi rockmelon ditanam sehingga 200-500 ha tanah, bukan sekadar 2-3 ha. je.
berteknologi baru di kampung yang dimaksudkan, dia menjelaskan memang ada kebun limau dikawasan tersebut tapi bukanya ladang( Kena belajar maksud bagi istilah kebun dan istilah ladang)tetapi beliau sendiri tidak tahu yang ada teknologi baru untuk limau disitu.Ct mengusik beliau"tidak semestinya awak tak tahu teklogi baru tak ada" kawan ct menjelaskan, beliau check rekod dan sememangnya tiada pun teknologi baru yang didakwa oleh Adun Tersebut.
Adun tersebut juga mendakwa kejayaan beliau membina beberapa jalan jambatan untuk kampung tertentu dalam DUN Beliau. Kalau itu alasan kejayaan beliau, Di Dun Wakaf Mempelam dan Rhu Rendang ada jalan 2 link, jalan jalan kampung di tepi taliair Di Wakaf Mempelan, Rhu Rendang serta manir dan Batu Buruk jauh lebih baik dan lebih kukuh binaannya berbanding dengan kawasan Adun tersebut.

Kalau itulah yang fahami sebagai telah bertanggungjawab melaksanakan tugas dengan sempurna, bagi ct adun kena dikursuskan semula di Pusat Pupuk Semangat bagi mengenali tugas sebenar sebagai Ahli Dewan Negeri.
Lagipun bagi ct apa yang didakwa oleh kejayaan itu adalah kejayaan pertanian sahaja, tiada ke kejayaan lain, seperti berjaya mengawal aktiviti tidak bermoral di beberapa perkampungan Felda dalam Dun YB tersebut.Ct tidak bercadang untuk menyebut satu persatu, gejala sosial tersebut dan di Felda mana perkara tersebut itu berlaku, Sebagai wakil Rakyat sepatutnya YB tersebut lebih tahu apa yang berlaku di halaman beliau.
Seperkara lagi, masih kah Adun tersebut ingat semasa beliau menjadi exco, dengan sombong beliau mendakwa Kerajaan PAS 1999-2004 tidak membela nasib pekerja kontrak Yayasan Pembangunan Kelurga, lalu diatas jawatan beliau sebagai exco dengan penuh yakin mengumunkan bahawa semua kakitangan YPK akan mendapat jawatan dan bergaji tetap dan berpencen.Sehinggalah beliau tidak lagi menjadi exco, bukannya pegawai kontrak yang diserap ke jawatan tetap, malah Tadika YPK di Lembah Kelang telah ditutup menyebabkan berpuloh-puloh guru tedika tersebut hilang sumber pendapatan.
Sekarang dah tidak exco lagi, maka
JANJI TINGGAL JANJI

No comments: