Jun 28, 2008

Majlis Fatwa : Mana Fatwa Anda ????

KEPUTUSAN Panel Kajian Syariah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang mengharamkan ‘Peraduan 100 Hari 100 Kereta’ anjuran Celcom kerana mengandungi unsur judi, sedikit sebanyak meleraikan kegelisahan dan keraguan masyarakat Islam.

Tindakan itu dilihat tepat pada masanya kerana masyarakat memang mudah terpesona dengan peraduan yang menawarkan ganjaran mewah tanpa memikirkan terlebih dulu sama ada sesuatu peraduan itu mematuhi syariah atau sebaliknya.

Namum sehingga kini majlis fatwa belum lagi mengeluarkan fatwa atau menasihati orang-orang besar negara supaya menghidari maksiat.

Apakah majlis Fatwa merasakan ini semua bukan tanggujawab? bukan Hukum?


Majlis Fatwa atau majlis mufti atau apa-apa badan agama didalam kerajaan mesti mengambil satu tanggujawab untuk memastikan perakara-perkara seperti ini tidak akan berlaku lagi dikalangan pemimpin.
Bila ianya berlaku dikalangan pemimpin sudah pasti ianya dilihat oleh rakyat, rakyat yang jahil sudah semesti melihat dengan tidak merasa apa-apa kesalahan, lalu ianya menjadi ikutan si rakyat.

Paling tidak sepatah komen dari mufti Perlis , sebagai ingatan sudah pasti ia dapat menjadi pengajaran untuk diambil iktibar.


Penganut fahaman Hadhari Pasti akan marah sekiranya perkara diatas dikatakan sebagai pegangan hadhari, akan tetapi itu lah hakikatnya.

Ingat-ingatlah....Allah tidak memungkiri janji.

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualikom.....

Pemimpin rakus wajib ditentang habis-habisan demi mertabatkan kesucian agama Islam.

Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar

Kam Nan