Jun 28, 2008

Berbohong jadi amalan pemimpin negara

Is Zack

Rasulullah ditanya para sahabat dalam suatu majlis: "Wahai Rasulullah, adakah orang mukmin itu bersifat penakut?" Jawab Baginda : "Ada." Sahabat bertanya lagi: "Adakah orang mukmin itu bersifat kedekut?" Baginda menjawab: "Ada." Sahabat bertanya lagi: "Adakah orang mukmin itu bersifat pembohong?" Rasulullah menjawab: "Tidak!"

Sedutan hadis di atas memberi gambaran bahawa kebarangkalian ada di antara orang-orang mukmin yang bersifat penakut dan kedekut. Namun Rasulullah s.a.w. mengatakan bahawa seseorang mukmin tidak sama sekali akan bersikap pembohong.
Akhir-akhir ini rakyat Malaysia telah 'dianugerahkan' dengan siri-siri pembohongan pemimpin utama negara.

Sebelum PRU12, Perdana Menteri ditanya para wartawan adakah esok akan berlaku pembubaran Parlimen? Maka dijawab oleh PM tidak sama sekali. Keesokannya Parlimen dibubarkan!

Timbalan Perdana Menteri semasa kempen PRU12 mengatakan bahawa kerajaan sama sekali tidak akan menaikkan harga petrol dan diesel walaupun kenaikan itu berlaku di seluruh dunia dalam masa terdekat. Akhirnya kita saksikan hari ini rakyat dihadiahkan dengan kenaikan menggila daripada RM1.92 kepada RM2.70 seliter petrol dan daripada RM1.58 kepada RM2.58 seliter diesel.

Beberapa hari sebelum kenaikan bahan bakar ini, Dato Shahrir Samad selaku Menteri Hal Ehwal Pengguna menyatakan kenaikan petrol dan diesel dijangka berlaku pada bulan Ogos ini. Dua hari selepas kenyataan dibuat, petrol dan diesel telah dinaikkan tanpa diberi peluang untuk rakyat membuat persediaan.

Tiga situasi di atas membuktikan ciri-ciri munafik pemimpin utama negara. Mereka seolah-olah melakukan sesuatu yang di luar kesedaran. Keputusan-keputusan yang dibuat boleh diibaratkan sebagai 'mengigau' kerana jelas tidak konsisten dengan sensitiviti rakyat bawahan.

Seumpama kita menyaksikan larangan penjualan bahan bakar kepada kenderaan asing. Selang beberapa hari larangan itu ditarik balik. Sungguh cepat dan sungguh tidak konsisten sesuatu keputusan yang melibatkan kepentingan rakyat dibuat seolah-olah mereka sedang menguruskan sebuah keluarga di rumah!- tajdid

Ingat-ingatlah.....Allah tidak pernah memungkiri Janji...

No comments: