Apr 15, 2010

Membazir : Ahmad Said Meneruskan tradisi Idris Jusoh.





Pintu Gerbang taman Burung Tasek Kenyir.....????



Ahmad Said MB Kerajaan BN Terengganu tidak boleh lari membazir sepertimana peninggalan zaman Idris Jusoh.
Walaupun seawal perlantikan beliau sebagai MB telah berjanji akan berkhidmat untuk rakyat dan menghindarkan projek projek yang membazir serta mendahulukan projek untuk kepentingan rakyat. Cakap Ahmad Said hanyalah tong kosong ye kosong.

Mana mungkin tidak meneruskan projek mewah dan membazir kerana disitulah masuk duit yang nampak macam halal.

Kalau Idris Jusoh dulu bersama dengan Patriks Lim mencurahkan berjuta-juta wang negeri di Pulau Duyong hanya kerana untuk seminggu dalam setahun. Projek yang langsung tidak dapat manafaat bagi rakyat marhain malahan beberapa penduduk Pulau Duyong dihakau keluar, walaupun dijanjikan rumah flet tapi aehingga saat ini masih ada yang belum selesai.

Ahmad Said Bersama 'Lim' dari Kuantan Pahang, ketika berkunjung ke Taman Burung , Tasik Kenyir



Selain dari itu satu lagi imej dan lambang pembaziran Idris Jusoh ialah TTI di Pulau Wan Man. Lihatlah berpuluh-puluh ribu sehingga beratus ratus ribu pengunjung yang datang, sehinggakan Tengku Azmi selaku pengurus Besar TTI keletihan memikirkanya.

Memang jenis kedua-dua MB mungkin dari spesis yang suka kan Pulau, Kalau Idirs menggunakan Pulau di Muara Sungai Terengganu, Ahmad pula memcari keuntungan di Hulu Sungai Terengganu. " Lambang Pembaziran MB Mat Said" itulah yang selayak di gelar kepada projek mewah di Tasik Kenyir yang giat diusahakan sekarang.

KAlau Idris Jusoh ada Peterik Lim dari Penang, Ahmad juga ada Lim dari Pahang, Lim ini lah telah diberi tender secara runding terus membina Taman Burong. Soal bukan lah langsung tiada manafaat, tetapi sepatutnya keutamaan hendaklah diberi untuk menyediakan kemudahan untuk rakyat. Betapa ramai pelajar kita di ipta dan ipts yang sangat memerlukan bantuan kewangan, pinjaman yayasan juga sudah terhad, sementara PTPTN juga tidak ubah seperti Along ketika meminta hutang. Kerajaan Terengganu sanggup membelanjakan berjuta-juta untuk Taman burong di tasik Kenyir dan dalam masa yang sama-sama beribu-beribu menerima notis dari Ptptn untuk menjelaskan hutang pinjaman semasa belajar. Betul lah hutang wajib dibayar, tetapi dalam keadaan masih menganggur serta sesuap nasi meminta dengan orang tua macamana hendak membayar hutang PTPTN.

Insaflah, jujurlah dengan Rakyat kerana Allah. Jangan hanya memikirkan projek yang supaya nampak semacam untuk memasukkan duit kedalam poket.

1 comment:

Anonymous said...

mana puak tingkat 16 dok komen2 ni