Jun 20, 2009

Peringatan 2 : Sifat-sifat seorang Pendakwah siri 1

Al-Ustadh Mustafa Masyhur

1. Pendakwah mestilah merasakan betapa pentingnya tugas dakwah dan tingginya nilai dakwah itu :
"Siapakah yang lebih baik perkataanya daripada mereka yang menyeru kepada Allah dan beramal salih dan ia berkata bahawa aku adalah dari kalangan orang yang beriman"
(Surah al-Fussilat : ayat 33)

2. Ia hendaklah merasakan betapa pentingnya bidang dakwah dalam dakwah islamiah.Ia adalah sebagai jalan untuk menyampaikan cahaya kebenaran kedalam hati bagi mendapat hidayah ke jalan yang lurus.

3. Ia hendaklah merasa bahawa pahala yang besar dari usaha dakwah datang dari Allah.Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

"Supaya Allah beri hidayah seorang melalui usaha kamu adalah lebih baik bagi kamu daripada ramai manusia yang mendapat kenikmatan"

Ketiga-tiga perkara ini mendorong pendakwah menjaga akan kewajipan untuk menyebarkan dakwah Islam dan menunaikan dengan sebaik-baiknya.

4. Pendakwah hendaklah mengetahui bahawa faktor yang paling penting untuk melaksanakan dengan cara yang paling penting untuk melaksanakan dengan cara yang paling baik dan mendapat taufiq Allah ialah mengikhlaskan diri kepada Allah, tidak dicampuri dengan sesuatu yang lain seperti riya', suka menonjol diri dan lain-lain sifat tercela. Para pendakawah muda terdedah kepada fitnah sekiranya dakwah begitu berkesan dan mempersonakan orang ramai serta dikelilingi oleh manusia.

5. Pendakwah hendaklah memastikan dirinya mengikut ajaran Allah dalam berdakwah seperti yang Allah ajarkan Kepada Nabi :

"Serulah kepada tuhan kamu dengan cara hikmah dan nasihat yang baik dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang paling baik"
(Surah Al-Nahli : Ayat 125)

6. Ia hendaklah bijak di dalam menyedarkan hati-hati manusia dan tahu cara untuk membukanya. Hendaklah dihimpunkan diantara melayan perasaan dengan memuaskan akal fikiran.Dengan cara tersebut akan berkekalanlah kesan dakwahnya dan menghasilkan hidayah dan amal soleh.

7. Hatinya hendaklah sama seperti apa yamg diluahkan oleh lidahnya.Dengan cara ini kata-katanya akan lebih memberi kesan dalam pendengar kerana yang keluar dari hati akan masuk kedadalam hati dan yang keluar dari lidah hanya masuk kedalam telinga serta tidak lebih dari itu.

8. Pendakwah hendaklah mengetahui tabiat suasana dan bidang yang yang diseru itu supaya ia bersifat realistik didalam percakapannya dan mengikut kadar kemampuan ilmu pengetahuan mereka serta hidup bersama-sama mereka didalam isu-isu dan masalah mereka hadapi.Dengan cara ini mereka lebih mengambil berat, mengikut dan menerima apa yang disampaikan kepada mereka.

Bersambung......

No comments: